”Jag är ledsen. Våra avsikter var goda”, skriver Ethan Zuckerman om sin skapelse i en artikel hos The Atlantic.
Zuckerman var med och uppfann reklammodellen när han mellan 1994-1999 arbetade för Tripod.com – ett av de första framgångsrika företagen på nätet som kom att fungera som ett webbhotell.
De prövade olika affärsmodeller och kom fram till att den modellen som kunde finansiera nätföretaget var den baserad på annonser, berättar Zuckerman.
Därför uppfanns pop up-reklam
Men det uppstod ibland problem när annonsen hamnade direkt på hemsidor. Brytpunkten blev när ett stort bilföretag rasade över att deras annons hamnat på en sajt med sexuellt innehåll, skriver Zuckerman. Han programmerade då en kod så att annonsen öppnades i ett nytt fönster, och pop up-reklamen var född.
Något som grundaren bittert ångrar i dag.
”Internet misslyckande”
I dag kallar Zuckerman internet, och särskilt den reklamfinansierad verksamheten på nätet som nu ofta styrs utifrån privat information om användaren, för ett misslyckande.
”Det misslyckade tillståndet för internet är en direkt, om än oavsiktlig, konsekvens av att annonser blivit standardmodellen för hur man finansiera innehåll och tjänster på webben”, skriver Ethan Zuckerman
Zuckerman har ingen rakt svar på den stora frågan – hur innehåll på webben ska finansieras. Men han slår fast att den nuvarande modellen är ”dålig, trasig och nedbrytande” och uppmanar användare att överge tjänster som är gratis men som säljer information om användare, till förmån för de betaltjänster som inte gör det.