Förra året gick skådespelaren Charlie Sheen ut offentligt ochberättade om sin hiv-diagnos.
Timmarna efter framträdandet varintresset för virussjukdomen enormt. Amerikanska nyhetskanaler ochmedia rapporterade inte bara om Charlie Sheen utan även om hiv istort. Dessutom var antalet hiv-relaterade sökningar på nätetrekordhögt i USA.
Ny forskning visar att informationskampanjeraldrig lyckats med samma genomslagskraft som det intresse somskådespelarens framträdande bidrog till.
Forskarna hoppas nu attCharlie Sheen-effekten ska hålla i sig – inte minst i USA därkunskapen och medvetenheten kring sjukdomen har minskat.
Fler söktepå nätet
Forskarnas analys efter att Charlie Sheens hiv-diagnosblev offentlig visar att nyhetsbevakningen i USA för hiv ökade med 265procent och att ungefär 2,7 miljoner fler sökningar påhiv-relaterade ämnen gjordes. Sökningar på google efter ”symptomhiv” och ”vart kan man göra hivtest” ökade med 540 och 214 procentvardera.
Dessutom var det fler som sökte efter information som har att göra medskyddat sex. Antalet sökningar efter ”köpa kondomer”, ökade med 75procent. Det stora intresset höll i sig i tre dagar innan det slutligen gick ner mot normalanivåer.
Få testar sig
I USA där ungefär 1,2 miljoner människor ärsmittade med hiv, visar siffror att bara cirka en av åtta personerkänner till att de är smittade. Den låga kunskapen leder tillatt sjukdomen fortsätter att spridas och att fler drabbas.
Magnus Unemoär mikrobiolog vid Örebros universitetssjukhus och jobbar även iVärldshälsoorganisationens kunskapsgrupp mot spridning av sexuelltöverförbara sjukdomar. Han menar att Charlie Sheens framträdandekan ha haft stor effekt för att uppmärksamma hiv.
– Det är ensjukdom som kan drabba alla och den här studien visar hur viktigtdet är att bryta stigmatiseringen så att fler kan gå ut på sammasätt och våga berätta att de är smittade, säger Magnus Unemo.
Detär inte bara i USA som kunskapen kring sexuellt överförbara sjukdomar är lågt. Även i Sverige syns en förändring vad gäller ökat sexuellt risktagande. Könssjukdomar som Gonorré och Syfilis har återigen ökat i Sverige vilket visar att fler har oskyddat sex.
– När det gäller hiv är det många idag som tror attdet går att bota vilket har lett till att folk är merriskbenägna och inte skyddar sig, säger Magnus Unemo.
”AngelinaJolie-effekten”
Att kända personer bidrar till att ökamedvetenheten om vissa sjukdomar är inget nytt fenomen. När AngelinaJolie gick ut med att hon hade opererat bort sina bröst för attundvika bröstcancer ledde det till att fler kvinnor lät undersökasina bröst och man pratade om ”Angelina Jolie-effekten”.
Däremot blir genomslagkraften betydligt större när kända människor idag går ut och offentligt berättar om en sjukdom. Nyheters spridning via smarta telefoner och sociala medier gör att det går betydligt fortare idag än för 20 år sedan. Att människor dessutom betydligt enklare själva kan söka efter information gör även att kunskapsspridningen går betydligt fortare. Det visade bland annat Charlie Sheen-studien .
-Studien visade ju också att folk söker på rätt saker som ökarkunskapsspridning. Det vill säga att man söker på hivtester ochkondom och så vidare, säger Magnus Unemo.
Referens
Ayers et al. ”News and Internet Searches About Human Immunodeficiency Virus After Charlie Sheen’s Disclosure”. JAMA Internal Medicine. (Feb 22, 2016).
doi:10.1001/jamainternmed.2016.0003