I november 2015 gick skådespelaren Charlie Sheen ut offentligt med att han var hiv-positiv. Han bidrog då, om än omedvetet, till att fler människor sökte kunskap om sjukdomen. Hans avslöjande ledde till ett rekordstort intresse för sjukdomen.
En grupp amerikanska forskare analyserade antalet google-sökningar före och efter avslöjandet. De publicerade sina resultat i tidskriften JAMA Internal Medicine förra året.
LÄS MER: Charlie Sheen-effekt för hiv
Nu har de gjort en uppföljande studie som visar att även försäljningen av hiv-tester ökade till rekordnivåer. Den nya studien publiceras i Prevention Science.
”Häpnadsväckande effekt”
Forskarna samlade in försäljningsdata av OraQuick som är det enda snabba hemmatestet som går att köpa i USA. Samma vecka som Charlie Sheen gick ut med beskedet nästan fördubblades försäljningen. Det såldes fler tester än någonsin. Följande fyra veckor var försäljningen fortfarande hög.
– Det är svårt att uppskatta effekten av Charlie Sheens bekännande. Men när vi jämförde hans avslöjande med andra uppmärksammande kampanjer så är ”Charlie Sheen-effekten” häpnadsväckande, säger Benjamin Althouse, forskare vid institutet för sjukdomsmönster i Bellevue och en av forskarna bakom studien.
Större effekt än kampanjer
Försäljningen av OraQuick var efter avslöjandet nära åtta gånger större än försäljningen efter den stora informationskampanjen Världsaidsdagen.
Forskarna belyser i sin tidigare studie att stora informationskampanjer aldrig lyckats få lika stor genomslagskraft som Charlie Sheens avslöjande.
Nyhetsbevakningen kring hiv ökade med 265 procent och ungefär 2,75 miljoner fler sökningar på hiv-relaterade ämnen gjordes i USA. Försäljningen av hiv-tester ökade med 95 procent.
– Det kan handla om identitet, att vi upplever att vi har någon form av relation till kändisen och att kändisens diagnos då blir meningsfull och angelägen för oss. Inte minst i dagens kändiskultur där kändisar i stor utsträckning säljs i rollen som sig själva bygger kändisens värde på att vi upplever att vi har en relation till kändisen, säger Nanna Gillberg, som bland annat forskar om kändispåverkan vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Lättare idag
Det ökade antalet internetsökningar kring sjukdomen höll i sig i tre dagar innan det återgick till normala nivåer. Den ökade försäljningen av hiv-tester höll i sig i fyra veckor.
Studien belyste att genomslagskraften idag blir betydligt större eftersom nyheter sprids fortare via smarta telefoner och sociala medier än för 20 år sedan. Möjligheten att själv söka information på ett väldigt enkelt sätt gör också att kunskapsspridningen går fortare.
Inget nytt fenomen
Att kända personer bidrar till att öka medvetenheten om vissa sjukdomar är inget nytt. När Angelina Jolie gick ut med att hon opererat sina bröst för att undvika bröstcancer lät fler kvinnor undersöka sina bröst. I Sverige är ett nutida exempel youtubern Therese Lindgren som vill öka medvetenheten kring psykisk ohälsa.
Nanna Gillberg tror att kändisar kan bidra till att förbättra folkhälsan:
– När det gäller undersökningar för att förebygga eller möjliggöra tidiga insatser vid fysiska diagnoser verkar det som att kändisar kan påverka mycket, men bara kortsiktigt. När det gäller psykiska diagnoser tror jag att kändisar som ger ett ansikte utåt kan bidra till attitydförändringar som förhoppningsvis blir mer bestående, säger hon.