Nästan hälften av de svarande i undersökningen, 46 procent, säger att de föredrar en AI-baserad kundtjänst eller chattbot framför en människa.
Vi använder egentligen AI, alltså artificiell intelligens, dagligen. Genom vår smartphone, sökmotorer och individualiserade flöden i sociala medier.
– Saker som vi kallade för AI för några år sedan kallar vi inte för AI idag. Det finns en förändring i vad vi pekar på som AI, säger Stefan Larsson, som forskar om AI ur ett samhällsperspektiv på Lunds universitet. Han är också en av dem som bidragit till rapporten.
Det oroar med tekniken
Sverige är ett av Europas mest AI-positiva länder. Utöver hög tillit till AI-kundtjänst kan sju av tio tillfrågade i rapporten tänka sig använda AI för att upptäcka sjukdomar.
– Man ser stor nytta inom hälsovården och det händer mycket inom den domänen just nu, till exempel inom mammografiscreening, säger Stefan Larsson.
Samtidigt framgår det i rapporten att 46 procent oroar sig över att tekniken ska ta fel beslut. Ungefär lika många, 43 procent, är oroliga för att det blir svårare att skilja på vad som är sann eller falsk information.
– Dystopiska scenarier som att AI:n ska ta över jobben och att AI:n ska bli intelligentare än människan oroar inte så många, däremot att beslut och beslutsunderlag ska bli felaktiga, vilket är intressant.
Hör Stefan Larsson berätta vilka utmaningar som AI:n står inför.
Om undersökningen
Undersökningen Svenska folket och AI rymmer svar från 1 000 personer i Sverige mellan 16 och 70 år.
Den är framtagen av Insight Intelligence tillsammans med Göteborgs universitet, Bolagsverket, Postnord och Lunds universitet.