Vi lever i en tid med ett ständigt informationsflöde från media och sociala medier, och till skillnad från förra seklet finns all den här informationen med oss konstant i fickan.
Tidigare forskning pekar på att det här får oss att tappa fokus, men kan mobilen också hjälpa oss att bli mer koncentrerade? Forskare från University of California, San Francisco, menar att så kan vara fallet.
Fokuserar på andning
Totalt 42 friska personer mellan 18 och 35 år deltog i den sex veckor långa studien, som nyligen publicerades i Nature Human Behaviour. Deltagarna delades upp i två grupper, varav en av grupperna fick testa en meditationsapp. Appen, som konstruerats av forskarna, användes dagligen och instruerade användarna att fokusera på andning och medvetenhet.
Efteråt fick deltagarna själva bedöma om de kunde behålla fokus, varpå appen justerade tiden för nästa mediationspass. Efter en månad kunde användarna i genomsnitt hålla sig fokuserade i sex minuter.
Fick bättre minne
En till två veckor efter att studien genomförts kunde forskarna genom olika tester se att deltagarnas koncentrationsförmåga hade förbättrats. Man kunde också se att deras arbetsminne hade blivit bättre. De här effekterna kunde inte ses hos deltagarna i kontrollgruppen, som inte hade använt appen.
Gerhard Andersson, psykolog och professor på Linköpings universitet, har länge forskat kring hur internet kan användas för behandling.
– Jag är väldigt positiv till den här typen av forskning. Det som är intressant med den här studien är att man inte bara tittar på hur folk mår, tycker och känner. Man har också tittat på hur de klarar koncentrationskrävande uppgifter och hur det här syns i hjärnan, säger han.
Behövs större studier
Samtidigt menar Gerhard Andersson att man inte bör dra för stora slutsatser av resultatet.
– Det är viktig forskning och det är fullt rimligt att tänka sig att mindfulness, alltså medveten närvaro, kan vara nyttig för oss i den tillvaro vi lever i, säger han och fortsätter:
– Men om vi pratar nästa steg, ur ett folkhälsoperspektiv eller inom sjukvården, är den här studien alldeles för liten. Man ska också tänka på att det finns väldigt många mindfulnessappar som inte alls har prövats. Det är en ganska omfattande, oreglerad marknad och bara för att en app funkar betyder det inte att alla gör det.