Farkosten sprängde ljudvallen efter en dryg minuts flygning och första delen av raketen lossades lyckosamt. Den sista nivån för att kunna avbryta flygningen passerades efter omkring nio minuter.
Efter tolv minuters flygning avklarades den andra frikopplingen. De två piloterna har därmed klarat av den inledande fasen av rymdresan.
– Jag blev så otroligt glad att se att det fungerade, säger Claudia Skoglund, blivande student i astrofysik i Lund som satt med i SVT:s sändning.
– Man vet ju hur mycket som kan gå fel, säger Louise Fisher, som studerar farkostteknik vid KTH.
Första på nio år
Rymdfärden är den första på nio år då amerikaner flygs till rymden i en raket byggd i USA. Gynnsamt väder gjorde att uppskjutet kunde ske som planerat vid 21.22 på lördagskvällen svensk tid efter att tidigare uppskjutning i onsdags fått ställas in på grund av ett åskväder.
Vädret var länge fortfarande en osäkerhetsfaktor även under lördagen, men strax efter 20.30 svensk tid kom klartecken för start.
Rysk kapsel
I juli 2011 flög NASA:s rymdfärjor för sista gången. Sedan dess har amerikanska astronauter flugit till rymden i en rysk Sojuz-kapsel, en tjänst USA betalat för. Men nu är alltså tanken att USA ska återgå till egna flygningar, som de två privata företagen Space X och Boeing ska stå för.
NASA-astronauterna som göra den historiska rymdresan heter Robert Behnken och Douglas Hurley.
”Deras ansikten sväller upp”
Simon Westerlund, rymdingenjör vid svenska rymdbasen Esrange beskrev i sändingen hur astronauternas kroppar anpassar sig till tyngdlösheten.
– Musklerna i benen hjälper till att pumpa upp blod i huvudet och nu är den funktionen helt onödig men den fortsätter ju ändå så deras ansikten sväller upp litegrann. De blir av med alla sina rynkor ett tag tills kroppen anpassat sig till det här.
Ska försöka manövrera kapseln
Det tar 19 timmar innan raketen når Internationella rymdstationen ISS.
– Det är ju en test flight så de kommer att testa att manövrera kapseln för att se att den fungerar så som den ska. Och om 19 timmar kommer de att docka med internationella rymdstationen med ett automatiserat system, säger Louise Fisher, student i farkostteknik.