I Göteborg pågår just nu ett test där vanliga familjer får testa självkörande bilar. Det är biltillverkaren Volvo som står bakom projektet Drive me.
Om några veckor kommer boende i Kista norr om Stockholm kunna åka i en självkörande minibuss. Bakom initiativet står Drive Sweden, ett statligt finansierat program. Invånare i Barkarby och på Lindholmen i Göteborg kommer också att få testa minibussen.
Samtidigt visar en enkätundersökning att svenskarna har lågt förtroende för självkörande bilar. Nästan hälften av de som svarade uppgav att de inte ville sätta sig i en självkörande bil.
Viktigt att vänja folk
Jan Hellåker, programchef för Drive Sweden, tror inte att så många av de 1.600 som svarade på enkäten hade varit i närheten av en självkörande bil.
– Därför är det viktigt att vi försöker vänja folk vid det här. Vi kommer att utvärdera våra tester i minsta detalj, säger Jan Hellåker.
Han kan samtidigt förstå att det finns en misstänksamhet mot självkörande bilar. Han ser själv risker med utvecklingen.
Bilen som vardagsrum
Å ena sidan kan den tekniska utvecklingen göra det möjligt för oss att läsa, se på tv eller vila i stället för att vara förare i besvärliga trafiksituationer. Å andra sidan kan självkörande bilar bli en tickande miljöbomb om vi plötsligt får för oss att leva i våra bilar.
– Det är ingen bra idé om vi sitter i varsin plåtbubbla och gör den till ett slags vardagsrum där vi bor och äter, säger Jan Hellåker.
Bygga ut kollektivtrafiken
I likhet med en del kommersiella aktörer ser han i stället möjligheter med att använda självkörande bilar för att bygga vidare med mer kollektivtrafik. I det scenariot använder vi oss av självkörande bilar för att förflytta oss från våra hem till närmaste gemensamma transportsystem.
Men det kommer inte att bli enkelt att få med alla på banan. Många människor älskar att köra och en del ger till och med sin bil ett smeknamn.
Använda styrmedel
Hamid Zarghampour, strateg inom automatiserade transportsystem vid Trafikverket, kan tänka sig att använda styrmedel för att se till att framtidens transportsystem blir hållbart när de självkörande fordonen gör sitt intåg. Det kan till exempel handla om att göra det ännu dyrare att parkera i innerstaden.
– Det gäller att vi bygger ett kollektivsystem som är både attraktivt och socialt hållbart så att de flesta väljer det, säger Hamid Zarghampour.
Färre olyckor
Enligt experterna kommer det att dröja decennier innan de helt självkörande bilarna dominerar på våra vägar. Vägen dit kommer inte att bli enkel. Men Hamid Zarghampour hoppas att de automatiserade fordonen kommer att ge oss färre olyckor på vägarna.
– De allra flesta olyckor som du ser på vägarna i dag handlar om att folk kör för fort. De här självkörande bilarna undviker farliga trafiksituationer och det kommer att spara många liv, säger Hamid Zarghampour.
Falska förhoppningar
Men Iyad Rahwan, som forskar om artificiell intelligens vid MIT i USA, menar att det är viktigt att inte vagga in människor i falska förhoppningar kring säkerheten.
– Förarlösa bilar kommer aldrig att bli hundra procent säkra. Men de är säkrare än mänskliga förare och därför ska vi använda oss av dem. Att förbereda människor på att det kommer att bli olyckor är viktigt så att vi kan lära oss att minimera riskerna, säger Iyad Rahwan.
Viktigt att förstå
Mer information om hur bilarna fungerar kan få oss att känna större förtroende för självkörande bilar. Men det gäller att inte gå in i för mycket tekniska detaljer, menar Iyad Rahwan.
– De flesta är inte experter i artificiell intelligens och maskininlärning. De behöver bara förstå hur bilen fungerar och varför den gör som den gör, säger han.
Enligt honom finns det många hinder på vägen innan de här bilarna har en självklar plats. Tekniken måste bli så pass bra att vi kan lita på fordonen. Våra lagar måste hinna ikapp så att det inte råder någon tvekan om vem som bär ansvaret vid en olycka. Och människor måste komma över sina mentala spärrar mot att sätta sig i en bil som fattar besluten åt dem.