Just nu pågår förhandlingar om att få ihop en majoritet Stockholms vackra stadshus för att kunna leda huvudstaden de närmaste fyra åren. Precis som på många ställen runt om i Sverige kämpar de etablerade partierna om att hålla SD utanför maktens centrum.
Socialdemokraterna är beredda att göra mycket våld på sig själva för att få med Miljöpartiet fyra år till. Bland annat vill man enligt Dagens Industri sätta igång med avvecklingen av Bromma flygplats och när avtalet går ut 2038 flytta all flygtrafik till Arlanda.
När lilla storflygplatsen är borta vill staden bygga en helt ny stadsdel på den gamla landningsbanan med 35 000 bostäder. Det är ett nytt Östermalm.
Såsom boende på Södermalm är detta ett förslag som jag har stor förståelse för. Jag bor rakt över Brommas inflygningsbana och slipper ställa klockan, för precis klockan sju börjar planen att gå ner över mitt tak. (Jag bor högst upp i huset och hör detta tydligt.)
Vi boende på Mariaberget och i de västra förorterna får betala ett högt pris för att ha en flygplats nära. Men jag tycker ändå att det vore en katastrof om Bromma försvann. Jag har svårt att se hur BRA flyg ska överleva när deras viktigaste USP Bromma försvinner.
Utan ett stort bolag fokuserat på inrikesflyg blir landets infrastruktur klart sämre. SAS och Norwegian kommer att ta de stora bitarna ur inrikeskakan. Jag har svårt att se att de smulor som blir kvar kan göda ett bolag som BRA.
Redan nu brottas BRA med effekterna av flygskatten. Inrikesflyget minskar redan nu i Swedavias mätningar. Kvar blir klåpare som Primera Air och Nextjet.
En nedläggning av Bromma kommer också att bli ett hårt slag de tjugo lokalt ägda flygplatserna. Redan i dag brottas de med stora lönsamhetsproblem.
Swedavia lever gott på sina fyra stora flygplatser: Arlanda, Bromma, Landvetter och Sturup. Intäkterna från dessa håller de övriga sex på fötter. Försvinner en av de stora kommer de små att bli mer ostadiga.
Swedavias mål är att förvandla sina största flygplatser till hubbar med stora kontorskomplex, gigantiska hotell, enorma konferensanläggningar och godscentraler.
Det finns beslut om miljardinvesteringar både på Arlanda och Landvetter. En nedläggning av Bromma, samtidigt som det kommer en lågkonjunktur kan rita om Swedavias karta fullständigt.
Ovan struntar förstås Miljöpartiet fullständigt i. Deras mål är att förvandla Swedavia till ett nytt Systembolag och att flygande ska jämföras med intag av alkohol.
Det är ett gift som förleder själen och sänker kroppen.
Jag tror att det viktigaste argumentet för Brommas överlevnad är att flygplatsen kan bli den viktigaste katalysatorn för elflyg i världen. Jag vet att åsikterna går isär om hur stort detta kan bli, men är det någonstans i världen som det ska hända så är det här i Norden.
Norge har redan fattat beslut om att de vill ha ett elektrifierat inrikesflyg 2040. En stor del av vårt inrikesflyg sker redan idag i ganska små maskiner. Det rimmar väl med elflygplan som funkar bättre ju mindre de är.
Det mest krävande på en flygplats är tillförseln av brand- och miljöfarligt bränsle. Elflygplatser kommer inte att ha detta problem.
En avveckling av Bromma kommer att leda till att flyget blir allt mer storskaligt. Jag tror att de regionala flygplatserna är framtiden.
Mycket av de transporter som idag sker med buss och regionala tåg kommer om femtio år att ske med elflygplan. Lägger vi ner Bromma bromsar vi den utvecklingen med 25 år.
Sverige står för en promille av globala miljöförstöring. Det enda sättet vi på allvar kan bidra är att genom att gå före och visa andra vad vi har uppnått.
Att lägga ner Bromma är på lång sikt lika smart som att skjuta sig själv i foten.