Fejkade nyheter var ett av förra årets nyord och satte ljuset på problem med desinformation på sociala medier. Men ordet beskriver bara en bråkdel av problemet.
I flödet på Facebook, som månatligen används av över sex miljoner svenskar, blandas sant och falskt, propaganda, reklam, klickbeten och semesterbilder.
Ibland är det lätt att urskilja vad som är vad, men långt ifrån alltid.
I dag lanserar SVT därför Facebook-kartan, ett bidrag till ordning i ett osorterat informationslandskap på sociala medier. Detta verktyg kommer inte att lösa problemen, men bidra till ökad transparens.
Vi befinner oss alla mer eller mindre i sammanhang, digitala eller andra, där vi hör samma budskap om och om igen och där vi av likasinnade förses med argument som stärker den egna uppfattningen.
Facebook-kartan kommer inte att tvinga dig därifrån, men gör filterbubblorna synligare.
När det plötsligt verkar som att hela världen plötsligt engagerar sig i en och samma fråga, kan du få hjälp att förstå hur det gick till och att få in andra frågor i flödet. Du kan söka sidor eller grupper och få fram information om vad det pratas om där, vad som engagerar medlemmarna och hur många följare de har.
Inför valet faktagranskar SVT under vinjetten ”Faktakollen” och deltar i samarbetet Faktiskt.se. Där tar vi reda på vad som stämmer och inte i debatten. Genom Facebook-kartan vill vi också hjälpa publiken att agera källkritiskt – en allt viktigare färdighet för att det offentliga samtalet ska fungera väl.
All desinformation går inte att komma åt via faktagranskning, i dag krävs att mediekonsumenten är kritiskt tänkande. Till detta hoppas SVT bidra med pusselbiten Facebook-kartan.