Flygstrejk
Foto: TT/Svenska pilotföreningen

”Ge piloterna rimliga villkor”

”SAS-piloter har de senaste åren medverkat till miljardbesparingar åt företaget.”

Svenska Flygbranschens VD Mattias Dahl går i flera debattartiklar till hårt angrepp på svenska piloter i allmänhet och piloter organiserade i Svensk Pilotförening i synnerhet.

SPF ser det som anmärkningsvärt att en företrädare för ett branschförbund inom Svenskt Näringsliv så hårt utmanar en tradition på svensk arbetsmarknad där parterna förhandlar med varandra istället för att driva förhandlingarna i media.

Svenska Flygbranschen försöker föra debatten i en riktning där konflikträtten för svenska arbetstagare kan ifrågasättas, en ideologisk fråga som Svenskt Näringsliv drivit i många år.

Man försöker skapa en nidbild av piloter som håller passagerare som gisslan. Med en känslostyrd debatt räknar Mattias Dahl med allmänhetens sympatier vad gäller att inskränka en av de viktigaste grundpelarna i svensk arbetsrätt.

Svenska Flygbranschens beskrivning av hur verkligheten ser ut för piloter i SAS idag stämmer inte.

En nyanställd pilot i SAS har en ingångslön om 28.845 kronor och de första fem åren en genomsnittlig lön om 33.700 kronor. Inte ens en 30 år lång karriär i SAS når i närheten av de genomsnittslöner som Mattias Dahl nämner i media.

SAS-piloter har de senaste åren medverkat till miljardbesparingar åt företaget.

Det har lett till att villkoren för SAS-piloter halkat efter övriga piloter i branschen. SAS kan idag anställa piloter till lägre löner än konkurrerande flygbolag i vår omedelbara närhet, inklusive lågkostnadsbolag.

De uppgifter som Mattias Dahl presenterar i media är inte bara felaktiga utan också ett desperat försök att vända opinion mot arbetstagare som nyttjar sina rättigheter enligt svensk lagstiftning.

  • I november 2012 medverkade SPF till en besparingsåtgärd i miljardklassen när SAS stod inför konkurshot. Sänkta löner, slopad förmånspension och ökade arbetstider innebar att SAS kunde sänka sina kostnader med upp till 40 procent för piloter i företaget.
  • Jämfört med arbetstagare på den svenska arbetsmarknaden i övrigt har SAS piloter avstått över 20 procent i lönekuvertet sedan 2012.
  • Ingångslönen för en SAS-pilot är idag 28.845 kronor för ett arbete som innebär långa skift, obekväma arbetstider, helgarbete och förkortad sommarsemester. Inga andra lönetillägg tillkommer för obekväm arbetstid eller helgarbete.
  • Mattias Dahl påstår att SAS piloter arbetar 60 dagar färre än arbetstagare i övrigt i Sverige. Då har han medvetet utelämnat att alla arbetstagare i Sverige har semester. SAS piloter står till företagets förfogande upp till 2.000 arbetstimmar per år. Under 2015 var årsarbetstiden för de allra flesta tjänstemän i Sverige 1.808 timmar.

Svensk Pilotförening konstaterar att den megafonretorik som Svenska Flygbranschens VD ägnar sig åt på intet sätt främjar förhandlingsprocessen.

SPF vill istället för att försvara våra medlemmar från dessa angrepp fokusera på att komma i mål i förhandlingarna och avsluta den pågående konflikten. SPF fokuserar på att:

  • Ge våra medlemmar en rimlig lönejustering efter flera år av omfattande försämringar.
  • Svenska SAS-piloter kräver ordning och reda i vårt tjänstgöringsavtal för att kunna ha någon förutsägbarhet i arbetstiderna samtidigt som det skapas förutsättningar för återhämtning.
  • Svenska SAS-piloter förväntar sig respekt för den svenska modellen. Vi kan inte acceptera en situation där atypiska anställningsformer och brist på kollektivavtal äventyrar det mest centrala i vår verksamhet, flygsäkerheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer