Centerns partiledare Annie Lööf upprepar ofta att hon ”visar ledarskap” för Sverige. När det gäller frågan om flygets klimatpåverkan så har Annie Lööf och C dock drivit en linje som är fullständigt ansvarslös.
Frågan är nu om C kommer fortsätta driva att flyget ska slippa betala för sina klimatkostnader? Tänker man gå till val på att plocka bort flygskatten och låta flygets klimatutsläpp fortsätta öka?
De senaste månaderna har nyhetsrapporteringar om extrema väderkatastrofer avlöst varandra. Stormarna Harvey, Irma och Maria har lamslagit Karibien och delar av USA, och dramatiska översvämningar har drabbat såväl Sydasien som västra Afrika.
Tusentals har dött och hundratusentals har tvingats lämna sina hem. Klimatförändringarna är här och nu, de är ingenting vi kan blunda för och hävda att vi kan ta itu med i framtiden. Politiska beslut idag, eller brist på beslut kommer påverka framtiden för miljarder människor.
En av de värsta bakomliggande klimatbovarna är flyget. Utsläppen från flyget ökar i hela världen. Sverige är ett av de billigaste länderna i världen att flyga i, vilket sätter tydliga spår i utsläppsstatistiken.
Utsläppen från svenskarnas internationella flygresande har ökat med hela 77 procent mellan 1990 och 2015. Men trots att svenskarnas flygresor idag totalt står för lika stora utsläpp som alla bilresor så har flyget hittills varit helt skattebefriat.
Tillsammans med stora delar av forskningen, miljörörelsen och svenska folket har Miljöpartiet förvånats över att Centerpartiet klivit fram som en av de största motståndarna till en flygskatt.
Dessutom har Centerpartiet använt sig av vilseledande och felaktiga argument i debatten, ofta direkt hämtade av flygbolagens egna lobbyorganisationer.
I somras hotade C med att fälla ministrar om flygskatteförslaget lades fram i statsbudgeten för 2018. I sista stund drogs hotet tillbaka, när regeringen gjorde klart att flygskatten skulle läggas fram ändå.
Men den stora frågan är nu vad Centern tänker göra framöver. I våras gjorde partiets ekonomiskpolitiska talesperson, Emil Källström, klart att flygskatten kommer bli en av de första sakerna som ska rivas upp om Centerpartiet hamnar i regeringsställning efter riksdagsvalet nästa år.
Om det är något som Centerpartiet fortfarande planerar göra vet vi inte, men är det så har partiet definitivt visat att man inte är ett grönt parti.
Det är en falsk bild som Centerpartiet målat upp, att vi skulle kunna fortsätta flyga mer och mer bara vi byter till mer hållbart bränsle.
För det första därför att vi måste agera på klimathotet nu, inte senare, om vi ska klara klimatmålet – och att ta fram nya biobränslen för flyget kommer att ta många år.
För det andra kommer flygets utsläpp även med biobränslen att vara alldeles för högt, eftersom även biobränslen orsakar stora utsläpp när de förbränns på hög höjd.
Det finns inte utrymme för gräddfiler för flyget i klimatarbetet. Ska vi klara av klimatutmaningen kan vårt flygresande inte fortsätta att öka.
I stället handlar det om att bygga ut miljövänliga alternativ till flyg, så som höghastighetståg och fungerande nattåg, och samtidigt se till att det flyg vi har i framtiden är så klimatsmart som möjligt.
För Centern handlar det nu om att välja väg. Vill man fortsätta driva flyglobbyns intressen och stå högst upp på barrikaden för att flyget ska fortsätta vara befriat från klimatskatt?
Vill Annie Lööf (C) fortsätta välja populism och maktspel framför miljöintresset?