Martin Jönsson (DN), Johan Wikén (Viralgranskaren), Karin Pettersson (Schibsted) och Jan Helin (SVT). Foto: TT/DN/METRO/AFTONBLADET/SVT

Mediekännare om Facebooks arbete inför svenska valet

I en exklusiv debattartikel på SVT Opinion redogör Facebook för hur de arbetar för att säkra det svenska valet. Såhär reagerar ledare inom mediebranschen på texten. 

SVT Opinion kontaktade Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på DN; Johan Wikén, redaktör på Metros Viralgranskaren; Karin Pettersson, director of public policy på Schibsted och krönikör i Aftonbladet samt Jan Helin, programchef på SVT, och lät dem tycka till om Facebooks debattinlägg om åtgärder mot valpåverkan.

Hur reagerar du på inlägget? 

– Det är intressant att de väljer att gå ut med den när valrörelsen går in på upploppet. Den ligger också i linje med hur de börjat agera, att medge att de har problem av en historisk magnitud som rör själva demokratin, säger Jan Helin.

”Ett grundläggande problem”

– Den innehåller inte något nytt. De har sedan i våras hävdat att de prioriterar att skydda val, minska fejknyheter och stärka integriteten kring personlig data, säger Martin Jönsson.

Är åtgärderna tillräckliga? 

– Det finns fortfarande ett grundläggande problem i affärsmodellen för Facebook och andra sociala medier som är svårt för Facebook Sverige att göra något åt. Affärsmodellen gör att det är innehåll som driver starka känslor och enkla upprörande budskap som algoritmerna lyfter fram. Det innehåll som väcker starka känslor är inte det innehåll som ger de bästa förutsättningarna för ett upplyst samtal, säger Karin Pettersson.

– Det är svårt att säga, jag tror och hoppas att de gör så gott de kan. Men det vore naivt att tro att det här skulle vara slutet för falsk information på plattformen, säger Johan Wikén.

”Har ingen demokratisk plikt”

Är det Facebooks ansvar att skydda det svenska valet? 

– Det är inte enbart Facebooks ansvar. Men eftersom Facebook har blivit en så pass viktig plattform för politiker och andra som vill skapa opinion tycker jag att de har ett stort ansvar, säger Johan Wikén.

– Facebooks åtgärder beror inte på att de bryr sig om den svenska demokratin utan på att de vill överleva. Det handlar om huruvida man har en anständig miljö, de har ingen demokratisk plikt. De försöker skyffla undan lite skit men det är en ojämn kamp, säger Martin Jönsson.

– Det finns andra länder där man har tagit till kraftfull lagstiftning, men vi har en tradition i Sverige att bevara yttrandefrihet. Jag hoppas att det kan fortsätta vara så, men det har tidigare krävt att media har tagit sitt ansvar och nu krävs det även att Facebook gör det, säger Karin Pettersson.

”Det finns hopp”

Är oron över desinformation och yttre påverkan på valet befogad? 

– Ja, självklart. Det bevisas inte minst av de uttalanden som Facebook nu gör och de verktyg de nu lanserar. Det är ett viktigt svar på en mycket relevant kritik som blivit allt tydligare det senaste året. Vi bör förmå att både föra den kritiska diskussionen och tillerkänna Facebook att de nu agerar öppet kring sina problem. Det finns hopp i det, säger Jan Helin.

Fotnot. Metros Viralgranskaren är samarbetspartner till Facebook i en satsning mot desinformation. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer