Svenska Miljöinstitutet IVL slår tillsammans med Umeå Universitet fast att 5 500 svenskar får sitt liv förkortat varje år på grund av partiklar.
3 000 dör av små så kallade PM2,5-partiklar som kommer med vinden från smutsig industri i Europa, 1 300 dör av lika små partiklar från dieselbilar och 1 000 på grund av lika små partiklar från vedeldning.
Bara 200 dör enligt forskarna för att de andas in de större PM10-partiklarna, som kommer från vägdamm, delvis orsakat av dubbdäck.
Men i pressmeddelandet som skickats ut av IVL låter rapportförfattaren Karin Sjöberg myten om de farliga dubbdäcken leva vidare.
När jag tar upp ämnet i en debattartikel på SVT Opinion skriver Sjöberg en replik att jag missförstått precis allting.
Men om jag missförstått budskapet från IVL som ända sedan en tidigare rapport, B1667 från år 2005, varit att dubbdäcken dödar, varför har då Karin Sjöberg inte försökt avstyra ”missförståndet” långt tidigare? Så här skrev man för tio år sedan:
”Ingen tydlig förbättring av luftkvaliteten i svenska tätorter har skett sedan slutet av 1990-talet. Under denna period har halterna av PM10 och ozon, de två luftföroreningar som orsakar mest hälsoproblem i Sverige varit tämligen oförändrade. Beräkningar tyder på att fler än 5 000 personer per år i Sverige får en för tidig död på grund av luftföroreningar”.
Och lite senare: ” ... Vissa dagar kan halterna av partiklar dock varit mycket höga på grund av kallt klimat och användningen av dubbdäck samt halkbekämpande åtgärder.”
Rapporten B1667 har varit en bibel för dem som vill förbjuda eller straffbeskatta dubbdäck, som utestänger bilar med dubbdäck från vissa gator, eller som Jönköpings kommun som gick så långt att förare med dubbdäck hånades i en stor annonskampanj.
”Unga män som kör med dubbdäck är kärringar” och ”Unga kvinnor som kör med dubbdäck är livsfarliga”.
När Centerpartiet i september 2005 kom med sitt miljöprogram ”Låt barnen andas frisk luft” lät det så här under rubriken ”Stockholms stad bryter mot lagen”:
”Många stockholmare lever i tron att Stockholmsluften är ren... Tyvärr är den ”sanningen” felaktig... partiklar bildas och virvlar upp när vägbanan slits av bilarnas dubbdäck i kombination med sandning och saltning.”
Politiker, kommuner, debattörer och inte minst Trafikverket har lutat sig mot IVL:s rapporter om de farliga partiklar som dubbdäcken påstås orsaka.
Gator har stängts av för bilar med dubbdäck, man har försökt införa straffbeskattning eller till och med totalt dubbdäcksförbud i hela stadsområden.
Man har skickat signaler till däcktillverkarna att dubbarna snart kommer att vara totalförbjudna, vilket lett till att minst en stor tillverkare (Michelin), i princip slutat att utveckla nya dubbdäck.
När det gäller de små PM2,5-partiklarna från vedeldning dementerar även organisationen Svensk Fjärrvärme via sin taleskvinna Raziveh Khodayari.
Jag skriver att det mesta av vedeldningspartiklarna kommer från fjärrvärmeverken, men jag citerar inte forskningsrapporten från Umeå Universtitet och IVL utan lutar mig mot mätningar utförda av företaget Camfil.
Camfil som är världsledande på filter och mätningar av föroreningar har undersökt vedpartiklar i luften på Hornsgatan och på andra ställen i Stockholmsområdet och visat att det stora antalet sådana partiklar inte kan komma från de enstaka braskaminerna och kakelugnarna på Södermalm, utan från fjärrvärmeverken runt Storstockholm.
Svensk Fjärrvärme skriver i sin replik på SVT Opinion att: ”Det är intressant, för att inte säga ganska uppseendeväckande, att Robert Collin i sin iver att försvara dubbdäcken oförtrutet påstår att luftproblem i Sverige skulle bero på partiklar från fjärrvärmeverk.”
Raziveh Khodayari borde läsa min text en gång till. Jag skriver att ved-partiklarna är en del av problemet (men minst fem gånger större än dubbdäcken, enligt forskarna i Umeå).
Men jag pekar på det orimliga i att myndigheter, politiker, debattörer, forskare och journalister år efter år skyller partiklarna i luften på dubbdäcken medan forskningen visar att dubbdäcken knappt har någon betydelse alls.
Det är kanske dags för IVL och Naturvårdsverket att stiga fram och berätta hur det ligger till. För Svensk Fjärrvärme och för oss andra.