Slopad arbetsgivaravgift de första två åren för så kallade enkla jobb. Det var Annie Lööfs förslag när hon mötte pressen i Almedalen på måndagen. Men det är inget hett ämne för Twitter, menar Hampus Brynolf, som är vice vd för Intellecta Corporate, och som kontinuerligt mäter och följer statistiken.
– Vem reagerar på det? Det är få som sprider Twitterinlägg som handlar om jobb, säger han och tar ett inlägg från Centerpartiet, som bara har fått ett fåtal retweets, som exempel:
Arbetsmarknadsfrågor ökar på Facebook
En mätning av antalet interaktioner på Facebook visar dock på en skillnad i aktivitet kring ämnet arbetsmarknad, om man jämför söndagen och måndagen:
Underlaget är inte så omfattande, men Caroline Johansson, medieanalytiker på Retriever, drar ändå slutsatsen att Jan Björklunds och Annie Lööfs fokus på arbetsmarknaden har gett effekt.
– Ja, efter EU, integration och skola är arbetsmarknadsfrågor det som engagerar mest på just nu på Facebook, säger hon, och förklarar att man också kan se att det ökade engagemanget kring miljöfrågor under söndagen framför allt hänger ihop med debatten om brunkolet.
Integration fortsatt högt på listan
Det var ett inlägg om Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielssons tal i Almedalen som fick mest retweets under måndagen:
@hanifbali: Danielsson frågar ju om någon fått det sämre, med handuppräckning bland eliten i Almedalen. Barockt.
Här kan du läsa hela Twitterinlägget.
Hampus Brynolf, som länge har följt utvecklingen på Twitter, inte minst i Almedalen, menar att tonen har ändrats de senaste åren.
– Generellt har tonen blivit mer raljant. Det kunde den vara förut också, men då handlade det oftast bara om SD, säger han.
Så twittrades det om Björklund och Lööf
En mätning av hur många tweets kopplade till Almedalen och veckans två första partiledare visar följande kurva (notera toppen under partiledartalen klockan 19):
Under resten av veckan fortsätter SVT Opinion hålla koll på diskussionen på sociala medier.
Läs också: ”Lööf bygger sitt varumärke med Instagram”