Det är ingen slump att bilförsäljningen slår rekord i Sverige. Den frihet som bilen innebär är svårslagen. Samtidigt pågår en fantastisk utveckling inom transportsektorn.
Effektivare motorer och drivlinor, nya bränslen, lättare fordon och hybrider samt ren eldrift gör att utsläppen närmar sig noll.
Sensorer, digitalisering, kommunikation mellan fordon och på sikt självkörande fordon kommer att göra trafiken säkrare. Allt detta medför troligen att intresset för personbilen kommer att öka.
Även nya ägarformer gör att fler kan ges tillgång till bil. Som bilistorganisation anser vi naturligtvis att vi konsumenter ska ges god tillgång till information om de olika alternativen.
SVT rapporterar att en del konsumenter är omedvetna om vilka villkor som gäller exempelvis privatleasing.
Det är därför välkommet att branschen nu tar fram tydlig information om vad som faktiskt gäller så att inga otrevliga överraskningar väntar runt hörnet för bilisterna.
Vad som är mer oroande är de röster i debatten som påstår att med teknikutvecklingen och urbaniseringen kommer människor överhuvudtaget inte att vilja äga sin egen bil i framtiden.
Därför planerar Sveriges kommuner för minskad bilism och även hos staten i form av Trafikverket finns samma tankar.
De bilar som finns kvar skall utgöras av delat ägande som bilpooler och liknande. Allt för att spara yta, speciellt i städerna.
Att myndigheter och politiker tänker på ett visst sätt behöver dock inte betyda att medborgarna gör detsamma. Vi har därför gjort en undersökning och frågat svenska folket om hur de vill äga bil?
6 procent svarar att de inte vill äga bil överhuvudtaget, 9 procent att de föredrar leasing, 3 procent vill använda sig av bilpool och 4 procent vill hyra vid behov. Men de allra flesta, hela 78 procent, vill äga sin egen bil.
Det finns intressanta skillnader mellan de olika politiska partiernas väljare, främst genom att skillnaderna mellan riksdagspartierna är relativt små.
Mest bilvänliga är kristdemokratiska väljare där 92 procent vill äga sin egen bil. Bland socialdemokratiska och moderata väljare är siffran 85 respektive 83 procent.
Även 79 procent av Miljöpartiets väljare föredrar det. Bland Vänsterpartiets väljare är siffran lägre, men även här vill en majoritet på 55 procent äga sin egen bil.
Det är alltså tydligt att väljarna från höger till vänster ser den privata bilismen som den mest attraktiva ägandeformen.
Vi vill därför rikta en uppmaning till både politiker och planerare i Sveriges på lokal och nationell nivå: lyssna till era invånare och planera för framtidens bilism.
Fokusera på innovationer och ny teknik för att möta utmaningar i form av trängsel och utsläpp. Gärna mer kollektivtrafik och cykelvägar, men bilen måste ges plats i stadsrummet och bra vägar att färdas på i övrigt.
Samhället får inte göra misstaget att utifrån feltänkta utopier planera bort den privata bilismen. Det kan bli en mycket dyrköpt erfarenhet. Det riskerar både att försämra mobiliteten och försvåra för transporter.
Det riskerar också att undergräva förtroendet för politiska institutioner och myndigheter.
Om vi menar allvar med att Sverige ska hålla ihop måste även infrastrukturen göra det och möta människors verkliga behov, inte bara politikernas drömmar.
Underlätta för människor att äga bil på det sätt som passar just dem bäst.