Uber har funnits i Sverige sedan 2013. Bara för en månad sen lanserade vi våra tjänster i vår tredje svenska stad Malmö.
Vi är glada att erbjuda en tjänst där man kan ta sig från A till B genom ett enkelt knapptryck – dessutom till priser i snitt 15 procent lägre än taxi i Malmö, och upp till 40 procent nationellt. Svenska Taxiförbundet påstår på SVT Opinion att vi kan hålla så låga priser bara genom att undvika skatt. Det är inte sant.
Så hur är det möljligt för Uber att göra resande så billigt? Det förekommer mycket spekulationer och anklagelser, men det finns bara en enkel förklaring: Uber är tekniskt effektivare än taxi.
Vår teknik – som bygger på matematiska algoritmer som matchar förare med personer som behöver ta sig från en plats till en annan i realtid – är mer effektiv i att matcha utbudet och efterfrågan än taxis beställningscentraler.
Uberförare behöver därför inte sitta sysslolösa vid taxistolpar i väntan på tilldelning av nästa körning – och de behöver inte åka lika långt utan en betalande kund för att hämta nästa.
Vi kan hålla lägre priser än taxi för resenärer men med samma intjäning för förare genom att maximera andelen tid som det finns en betalande passagerare i bilen. En forskningsrapport från Princeton University har nyligen bekräftat just detta.
Resultaten är tydliga: andelen tid eller sträcka en Uberförare kör med en betalande passagerare i bilen är väsentligt högre än för en taxiförare.
I Los Angeles låg Uberförarnas beläggningsgrad på 64 procent av de kilometrar som de kört i studien, medan taxiförarnas motsvarande siffra var 40 procent.
Det är dessutom en positiv spiral: när priserna går ned för konsumenter så ökar efterfrågan.Ökad efterfrågan innebär i sin tur att förare får fler körningar i stället för att vänta vid taxistolpar på nästa körning.
Samåkning har potential att skapa stora värden för det svenska samhället. En analys från Copenhagen Economics har visat att man genom samåkning kan sänka antalet resor och därigenom köbildning i Stockholm i sådan utsträckning att bilpendlare skulle spara in sju timmar per år – nästan en hel arbetsdag.
En sådan förändring skulle innebära samhällsekonomiska vinster om upp till 870 miljoner kronor. Mindre trafik skapar också miljömässiga vinster, såsom lägre utsläppsnivåer och mindre yta som måste tas i anspråk för parkeringsplatser.
Koldioxidutsläppen skulle enligt studien också sjunka med 49 000 ton, bara i Stockholm.
Vi tar vårt ansvar som bolag på en rad områden på stort allvar – gentemot både förare och resenärer på vår plattform och gentemot städer och länder som vi är verksamma i.
Vi välkomnar Skatteverkets instruktion för deklarering av inkomster från samåkning och vi har inkluderat den i den vägledning och support vi ger till de självständiga partnerförare som kör uberPOP på svenska marknaden.
Men det finns andra vägar för samhället att säkerställa att man drar nytta av den här växande delen av den digitala ekonomin. Som ansvarsfullt bolag så delar vi naturligtvis vad vi är juridiskt skyldiga att dela med Skatteverket.
Och vi kan vara en del i utvecklingen av nya lösningar. I till exempel Estland arbetar vi med regeringen och dess myndigheter för att utveckla ett sätt för förare att deklarera intjäning från samåkning genom ett knapptryck i appen – enkelt och digitalt.
Våra tjänster skapar stora samhällsekonomiska värden i städer där vi är verksamma. Och vi är stolta och glada över de många tusen svenskar som varje dag väljer Uber för att ta resa säkert, enkelt och prisvärt.