Samtidigt som klimathotet kräver att vi reser med tåg istället för flyg, så är det oftast både enklare och billigare att resa med flyg, särskilt utomlands.
Detta står i motsats till det som borde vara självklart, att det miljövänliga alltid ska vara billigare och enklare.
För att göra tågsemestern till Europa smidigare driver Miljöpartiet att SJ ska få i uppdrag att börja sälja resor till och från kontinenten.
Det måste bli lika lätt att boka en tågresa till exempelvis Paris, som det är att boka ett flyg dit.
Miljöpartiet driver även att alla tågbolag inom EU ska tvingas öppna upp sin tidtabellsinformation och biljettförsäljning.
Med öppna data kan resenärer och resebyråer mycket lättare se och jämföra olika tågresor, utifrån exempelvis vilket alternativ som är snabbast, bekvämast eller billigast.
Båda dessa förändringar är rimliga och fullt möjliga att genomföra på kort sikt.
Intresset för att ta tåget till Europa ökar tydligt, vilket självklart – inte minst med tanke på klimathotet – ska uppmuntras.
Nästa steg är att fler politiker ser ansvaret och möjligheten att ta bort de hinder som missgynnar tågresandet till Europa.
Vidare driver Miljöpartiet att Trafikverket ska få i uppdrag att upphandla nattåg till Europa, exempelvis till Hamburg, Berlin, Bryssel och Paris.
För alla oss som då och då reser med nattåg är det tydligt vilken skillnad det är jämfört med flyget.
Med nattåget vaknar man i stadens centrum utvilad, jämfört med flygets trängsel, stress, kontroller, köer och dyra resor till och från flygplatsen.
När nattågen Malmö–Stockholm var nedläggningshotade för några år sedan skrev DN-journalisten Niklas Orrenius en krönika om frågan, som utgick från ett citat:
”Ska ni flyga, eller resa som en gentleman?” (Bo Grandien).
Orrenius upplevelse av inrikesflyget; ”Jag försöker undvika att få syn på min spegelbild inne på toaletten på Bromma flygplats, men misslyckas. Hjälp. Vem är den där mannen med vetedegsansikte, nariga läppar och jagad blick? Och vad vill han mig?” ställdes mot hans bild av nåttåget; ”Ingen säkerhetskontroll, inga köer, inga väktare, inga tjutande metalldetektorer. I stället: krypa ner i en nybäddad säng, rulla iväg, somna. Framme nästa morgon, i tid för en morgonlöptur runt Kungsholmen innan arbetsdagen börjar.”.
Vi som kämpade för nattågens överlevnad 2014 vann, och sedan dessa har resorna med nattåg Malmö–Stockholm ökat med 100 procent.
Orrenius syn på nattåget sammanfattades i tre ord: effektivt, miljövänligt och människovärdigt.
Miljöpartiets tågpolitik kan sammanfattas i en mening: Tåget ska vara billigare än flyget och snabbare än bilen.
Den kraftiga ökningen av nattåg inom Sverige bevisar möjligheterna, och nästa steg är att denna utveckling går bortom Sveriges gräns.
Frågan 2018 är därmed ”Ska vi flyga, eller resa effektivt, miljövänligt och människovärdigt till Europa?” Miljöpartiets svar är tydligt.