En av Sveriges mest framgångsrika affärsmän bjöd kronprinsessan och hennes nyblivne make på en lyxresa värderad till miljoner. Inkluderat i bröllopsgåvan fanns resan med en privatjet – ett flygplan som var registrerat på ett brevlådeföretag i skatteparadiset Bermuda.
You can also read this article in english.
Det är den 19 juni 2010. Klockan är 15.51 när kronprinsessan Victoria och prins Daniel säger ja till varandra, i nöd och lust. Kyrkan är fylld av dignitärer och allmänhetens intresse är enormt.
Tusentals journalister finns på plats för att rapportera, och efter vigseln trängs närmare en halv miljon människor på Stockholms gator för att hylla brudparet.
Spänningen har varit stor, insatserna är höga. Bröllopet är viktigt för kungahuset som under lång tid dragits med ett sviktande förtroende hos det svenska folket. Men när brudparet runt småtimmarna smiter ut bakvägen från festen står det klart: bröllopet blev en succé. Smekmånaden kan börja.
På Arlanda väntar en exklusiv privatjet. Väl ombord kan brudparet pusta ut, den långa bröllopsdagen är över. Men här börjar en annan historia.
Flygplanet som sommaren 2010 tar prinsessan och hennes nyblivne make på sin bröllopsresa finns nämligen bland de miljontals dokumenten i Paradisläckan.
Enligt dokumentet är planet, med registreringsnumret VP-BEH, registrerat på ett brevlådeföretag i skatteparadiset Bermuda. Företaget ägs av ytterligare ett brevlådeföretag – som i sin tur äger ett komplext nätverk av bolag, omgärdade av skatteparadisens anonymitet och sekretess.
Hur hamnade kronprinsessan Victoria på ett flygplan som hör hemma i Bermuda?
Svaret stavas Bertil Hult.
Bertil Hult är superentreprenören som började sälja kläder från Östeuropa till skånska turister.
I mitten av 1960-talet byggde han sedan upp språkimperiet EF – Education First. Enligt bolaget har man i dag verksamhet i 116 länder och över 40.000 anställda.
Han är en doldis som sällan ger intervjuer. Som en av världens rikaste personer, enligt uppgifter god för över 35 miljarder kronor, är Bertil Hult känd för sina storslagna fester med inhyrda gäster som Janet Jackson, Elton John och Rod Stewart. Och sina lyxyachter och exklusiva jetplan.
Bland de personer som Bertil Hult räknar som sina nära vänner finns den svenska kungafamiljen.
Resan i det lyxiga fordonet beskrivs som en privat gåva. Men att planet som kronprinsessparet steg ombord på är registrerat på ett brevlådeföretag i skatteparadiset Bermuda är inget som hovet känner till, enligt informationschefen Margaretha Thorgren.
– Det är inte uppgifter som är kända för oss över huvud taget.
I jakten på svar hamnar Uppdrag gransknings team istället i Luzern, Schweiz, där Hults bolag EF har sitt huvudkontor.
Det visar sig att Bertil Hult använder två jetplan. Enligt våra uppgifter flygs de av totalt åtta piloter, alla svenskar och bosatta i Luzern.
När vi söker efter dem hamnar vi på Morgartenstrasse 3, där sju av dem bor och betalar skatt - betydligt mindre än de skulle ha gjort i Sverige.
Men det är något som inte stämmer – de bor alla på samma adress, i två lägenheter. Vi får kontakt med en av piloterna via telefon.
Man kan ju tycka att det är lite konstigt att sju medelålders karlar bor och jobbar ihop?
– Nej, det tycker jag inte är konstigt egentligen, så som vi jobbar. Vi reser väldigt mycket, väldigt mycket.
Men när Uppdrag granskning tittar närmare på piloterna hittar vi sju utredningar hos Skatteverket, en för varje person. Piloterna har kartlagts.
De handlar mat på Coop och Ica, lånar pengar på svenska banker, köper bostäder och skaffar barn i Sverige. Skatteverkets slutsats: De bor helt enkelt inte i Schweiz.
Nu har alla åkt på en skattesmäll och ska betala svensk skatt, och straffavgifter på miljonbelopp – per person.
När Uppdrag granskning spårar jetflygplanet som Bertil Hult lånat ut till kronprinsessan hamnar vi på Victoria street 22, i skatteparadiset Bermuda. Här bor dock inte Bertil Hult, inte heller har hans koncern EF något kontor här. Istället hittar vi juristbyrån Appleby, vars interna dokument är grunden till Paradisläckan.
• Namnet skatteparadis, eller offshore-ekonomier, syftar på länder med låg eller ingen skatt. Det handlar ofta om små länder och öar utan ett stort eget näringsliv som istället specialiserar sig på finansiella tjänster.
• Syftet med att placera tillgångar i skatteparadis är ofta att maximera sin förmögenhet, bland annat genom att man slipper vinstskatt vid försäljning.
• Förutom att inte kräva skatt erbjuder skatteparadisen ofta hög grad av banksekretess, till exempel kan en banktjänsteman som ger ut information om en kund straffas med fängelse. Detta gör att skattemyndigheter har lite insyn.
• Ofta används brevlådeföretag, en mellanhand, med så kallade målvakter för att ytterligare minska insynen i vilka som är de egentliga ägarna.
Bertil Hult är, visar det sig, sedan länge kund hos Appleby. Kartlägger man den förmögne svensken och hans bolag EF får man en lång lista med bolag runt om i världen där den normala verksamheten drivs. Men med hjälp av Paradisläckan avslöjas nu en alternativ bolagsstruktur.
Det handlar om över 25 bolag i olika skatteparadis, främst på Bermuda. Strukturen är till stor del hemlig, omöjlig att se om man inte har tillgång till de interna dokumenten.
Där kan man läsa hur bolag efter bolag fått garantier om total skattebefrielse. Här är ett exempel på hur det kan gå till:
Bertil Hult är inte ensam om att registrera flygplan på Bermuda. 813 plan finns skrivna på ön. Att så många lockas är en ganska enkel ekvation - fördelarna är många. Här sammanfattade av Appleby själva:
" Ägare och verksamhetsutövare kan dra fördel av gynnsamma skatteförmåner på sin huvudsakliga verksamhetsort genom att registrera flygplan på Bermuda. På Bermuda utgår varken inkomstskatt, vinstskatt, källskatt, reavinstskatt, arvs-och gåvoskatt, fastighetsskatt eller arvsskatt för bolag på Bermuda eller bolag där aktieägarna har sin hemvist på Bermuda."
Sammanfattat: Genom att registrera ditt bolag slipper du insyn och skatt.
Tillbaka till kronprinsessparets bröllopsresa. På bröllopsnatten lyfter de med det exklusiva planet. Senare samma dag, efter några mellanlandningar når de slutdestinationen: Franska Polynesien.
Via en av piloternas Facebooksida får vi bekräftat att flygplanet, VP-BEH, står parkerat på söderhavsön Bora Bora.
Men planet är inte den enda överraskningen i Bertil Hults bröllopsgåva. Väl på plats på Bora Bora väntar nämligen hans lyxyacht, den 52 meter långa Erica XII med besättning.
Inte heller den ägs direkt av Hult eller bolaget EF. Med hjälp av Paradisläckan kan vi spåra den till ett brevlådeföretag på Bermuda, och därifrån till ett annat på Malta.
När kronprinsessan och prins Daniel landar på Bromma flygplats den 1 augusti 2010 är smekmånaden över, på flera plan. Kritiken mot resan växer snabbt. En av tidningarna som rapporterar är Dagens Nyheter.
Kritiken handlade om att de fått en gåva av Bertil Hult värd långt över en miljon kronor, enligt chefredaktör Peter Wolodarski.
– Den svenska kungafamiljen, de fungerar som dörröppnare, de är bra för hans affärer. Och bara misstanken om att det finns tjänster och gentjänster, i det här fallet en gåva som är värd så mycket pengar gör att det är olämpligt, och en fråga om det egentligen är korruption det handlar om. Och det bör en blivande statschef hålla sig borta ifrån.
Flera polisanmälningar görs, där misstankarna gäller korruption, men någon förundersökning blir det inte eftersom kronprinsessan enligt åklagaren är undantagen lagstiftningen om mutbrott.
– Beslutet överensstämmer med hovauditörens bedömning och ärendet är nu utagerat vilket är tillfredsställande, så dåvarande informationschef vid hovet Nina Eldh efteråt.
Bertil Hult har under hela sin karriär undvikit att prata om hur hans bolag är uppbyggda. Men dokumenten Uppdrag granskning tar del av målar upp en mer detaljerad bild. De avslöjar hur pengar flyttas från EF:s öppna verksamhet till anonyma bolag i skatteparadis.
Brevlådeföretagen ges rätten att fakturera för bland annat royalties, serviceavtal och licenser – vilket minskar vinsten, och därmed skatten, inom koncernen.
Uppdrag granskning får kontakt med ett 20-tal svenskar som arbetar eller har arbetat inom Hults bolag i skatteparadisen. Många vill inte prata. Men en handfull personer väljer att berätta anonymt:
Jag tror att många är medvetna om att det var aggressiv skatteplanering. Men det är inget man talar om på företaget… det sitter i väggarna, man ifrågasätter inte.
Man vill inte att folk här ska veta hur stort bolaget är, och hur mycket pengar bolaget gör. Det ska vara hemligt.
Alla känner väl till att bolaget försöker betala så lite skatt som möjligt. Är det skatteplanering, eller är det fusk? Det kan jag inte bedöma riktigt.
Torsten Fensby är en av Sveriges mest erfarna experter när det gäller skatteflykt. Han får titta på dokumenten, och det är inte första gången han ser liknande upplägg. Syftet är enkelt, säger han. Att få ner skatten så nära noll som möjligt. Men det behöver inte vara olagligt.
– Det är ett extremt komplicerat upplägg som betyder att man kringgår en mängd olika regler i olika länder, man utnyttjar. Man spelar ut skattesystem mot varandra, man trixar på olika sätt, som gör att till slut så betalar man inte någon skatt alls, med undantag av lite nominell beskattning här och där.
Är detta en aggressiv skatteplanering?
– Ja, det är klart att det är en aggressiv skatteplanering.
Flera gånger ber vi EF om en intervju med Bertil Hult, eller någon annan i ledningen som har varit ansvarig för det ekonomiska upplägget. Beskedet är detsamma. Man svarar på frågor via mejl eller via en talesperson i USA.
När vi besöker hjärtat av Hults koncern, huvudkontoret i Luzern, får vi ännu en gång samma besked.
Men i SVT:s arkiv hittar vi en intervju, där den medieskygge Bertil Hult kommenterar sina affärsupplägg, och svarar på frågan varför han inte börsintroducerar bolaget och på så vis blir mer transparent.
Vi kan däremot ställa frågor till hovet, även om inte kronprinsessan själv ställer upp på intervju.
Frågan är om kungafamiljen drog några slutsatser efter kritikstormen som kom efter kronprinsessans bröllopsresa. Det verkar inte så. Uppdrag gransknings kartläggning, som hovet bekräftat, avslöjar att den svenska kungafamiljen fortsatt resa i Bertil Hults privata jetflygplan.
Drottningen gjorde det 2013 till Kuwait, kungen åkte till Sankt Petersburg 2013 och till Lissabon 2015. Och så sent som i somras lät sig kungaparet bjudas på en resa i samma flygplan till en fest som Hult höll i Moskva.
– Jag tycker det är bra att ni granskar personer och deras ekonomiska förehavanden, absolut. Men den här frågan har ingenting med hovet att göra. Bertil Hult är en god och privat vän till kungafamiljen och därför har det inte funnits någon anledning att granska en privat vän.
Efter intervjun meddelar hovet att kungaparet haft för avsikt att betala en av resorna, den till Moskva i juni 2017, men att de än så länge inte fått en faktura.
Bertil Hults Falcon 7X med registreringsnummer VP-BEH avregistrerades från Bermuda den 16 oktober i år. Hult uppges nu ha ett nytt plan. Den här gången registrerat i Danmark.
EF skriver i mejl till Uppdrag granskning att Hults yacht och flyg inte varit registrerade på Bermuda av skatteskäl, att Hult betalt för alla resor han gjort privat, och att man skattat enligt gällande regler.
Vår bolagsstruktur världen över speglar den verksamhet vi bedriver i de olika länder där vi finns representerade, och avsikten med den strukturen är inte att ”undgå skatt”, som ni spekulerar i.
Hur mycket pengar Hult och EF har sparat på uppläggen i skatteparadis går inte att säga – sekretessen gällande bolagen på Bermuda är i det närmaste total. Det finns inget i kartläggningen som tyder på brottslig verksamhet.
EF har valt att svara på Uppdrag gransknings frågor via mejl. I deras senaste svar har EF också sammanställt delar av den kommunikation som förekommit och bett om att Uppdrag granskning ska publicera sammanställningen. Här publicerar vi därför mejlväxlingen, eftersom vi bedömer att det kan vara av intresse för vår publik att del av den.
LÄS MER: Allt om Paradisläckan
• Paradisläckan, eller Paradise Papers, består av 13.4 miljoner dokument från två juristbyråer samt bolagsregister i 19 av världens skatteparadis och slutna territorier.
• Läckan kom först den tyska dagstidningen Süddeutsche Zeitung till del. Dokumenten delades sedan med det internationella journalistnätverket ICIJ, International Consortium of Investigative Journalists, som tillsammans med 382 journalister från 67 länder har granskat innehållet.
• Tre svenska redaktioner är en del av samarbetet. Uppdrag granskning, SVT Nyheter och nyhetsbyrån TT.
• Datan består av handlingar som rör 180 olika länder. Det handlar bland annat om bolagshandlingar, passkopior och e-post. Informationen i dokumenten spänner över nästan 70 år, 1950 till 2016.
• De flesta av de läckta dokumenten kommer från juristbyrån Appleby som har kontor i flera av världens skatteparadis. Förutom Appleby har även dokument läckt från en annan juristbyrå – Asiaciti Trust i Singapore.
Webbreporter Uppdrag granskning
Reporter Uppdrag granskning
Publicerad: 8 november 2017 07.00