Om man vill försöka resa miljövänligt i sommar, hur ska man tänka då? Och vad kostar en resa i pengar och utsläpp, hur mycket skiljer det sig beroende på vilket transportmedel man väljer?
Här jämför SVT Nyheter några olika alternativ för din semesterresa.
Vi har försökt ta reda på hur mycket utsläpp respektive färdmedel bidrar med om en familj tar sig från Malmö till tre olika städer i Europa. I sammanställningen har vi också skrivit ungefär vad en resa kan kosta och hur lång tid den tar.
Klicka på bilderna för att läsa mer!
Flyget står för mellan fyra och fem procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid.
En tur och retur-resa från Stockholm till Bangkok ger ett utsläpp på ungefär fyra ton koldioxidekvivalenter. En tur och retur till Warszawa ger omkring 0.6 ton.
En familj som består av två föräldrar och tre barn som i sommar väljer att resa till Split vid Adriatiska havet i Kroatien kommer att stå för ett utsläpp motsvarande mer än två ton koldioxid.
- En stor anledning till att flyg i regel alltid är ett sämre klimatalternativ är att utsläpp på hög höjd bidrar till en cirka dubbelt så stor växthusgaseffekt som motsvarande koldioxidutsläpp på marken. Detta är viktigt att komma ihåg även för framtidskalkyler då förnybara drivmedel används inom flyget. Höghöjdseffekten blir man inte av med, säger Markus Robért, doktor vid Kungliga tekniska högskolan.
Bilar, bussar och lastbilar är de transportmedel som sammantaget påverkar klimatet mest.
Omkring 75 procent av sträckan vi reser inom Sverige på en dag sker med bil.
Att åka ensam i en bil driven av bensin eller diesel, ger ungefär lika stor klimatpåverkan per kilometer som när du sitter i flygplan. Ska du bila själv till semestermålet bör bilen tankas med förnybara drivmedel om det ska betraktas som ett klimateffektivare alternativ än flyg, baserat på Naturvårdsverkets schablonsiffror för utsläpp per personkilometer med olika färdmedel.
Om man är ett sällskap som reser, exempelvis Malmö-Berlin, minskar utsläppet relativt sett med varje person som hoppar in i bilen.
Elbil är i regel alltid ett miljövänligt alternativ men i hög grad beroende på vilken el man använder.
– Elbil körd på den svenska relativt rena elmixen i Sverige är utsläppseffektiv, men vid körning nere i Europa bör man undvika el framställd från kolkraft om man vill ha klimathedern i behåll. En elbil körd på el från kolkraft kan ha utsläpp i nivå med en bensinbil, säger Markus Robért.
Tåget är ett av de mest miljövänliga sätten att resa eftersom det har en mycket liten klimatpåverkan.
I Sverige drivs tågen till största delen med el och svarar för mindre än en procent av transportsektorns totala utsläpp av koldioxid. Men på samma sätt som en elbil är olika miljövänlig i olika länder på grund av att elen den drivs av framställs på olika sätt, är tågen olika miljövänliga runtom i Europa.
En annan anledning till att tågen är miljövänligare än andra transportmedel är att de tar sig fram lätt.
Ett tåg kan dessutom ta många passagerare. Det rymmer lika många människor som sex bussar eller cirka 140 bilar.
Att intresset för tåg har ökat senaste tiden märks på Centralens resebutik i Kalmar.
– Folk tycks ha tagit till sig av det här att man ska stanna på marken. Även folk från norr tar tåget ner till Europa. Vi har kunder från bland annat Skellefteå, Umeå och Luleå. Det är roligt att folk upptäckt tåget, men det kom ju inte över en natt, precis. Intresset har gradvis vuxit till sig, säger ägaren Ivar Karlsson.
Att klimatkompensera för en båtresa är hälften så dyrt som för en flygresa – men passagerarfartyg drar mycket energi i förhållande till antalet personer de kan transportera.
Det beror bland annat på fartygens vikt, som måste pressas genom vatten i hög fart.
Ett miljövänligt alternativ för resor över Atlanten kan vara containerbåt. Fraktfartygen är inte koldioxidfria, men befinner sig redan på en resa.
De totala utsläppen av koldioxid från sjöfarten utgjorde ungefär 2,5 procent av vägtrafikens utsläpp i Sverige år 2010.
Men färjor är inte alltid ett mer miljövänligt alternativ jämfört med flygplan. Vilken typ av båt och vilket bränsle man använder spelar roll.
En annan miljöfaktor när det gäller sjöfarten är utsläpp av mikroskopiska partiklar, som utgör en fara för människors hälsa. Oljespill, oljeutsläpp och båtbottenfärg är också skadliga för miljön.
Metanol – en restprodukt från skogen – är ett 100 procent grönt bränsle som kan användas för båtar.
Det är bra att veta att det kan vara vanskligt att jämföra olika färdmedel på det här sättet eftersom utsläpp skiljer sig beroende på vilket bränsle som används och hur det framställts. Vi har tagit hjälp av sakkunniga på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm och Chalmers tekniska högskola i Göteborg för att ta fram siffror som är tänkta att ge en ungefärlig uppfattning om utsläppen för respektive färdmedel.
Stefan Wirsenius som är docent vid Chalmers har hjälpt oss med att beräkna utsläppen. I exemplen är hänsyn tagen till produktionen av bilen, däremot inte tillverkning av vare sig tåg eller flyg.
– De är helt försumbara, eftersom flygplanens och tågen livslängd och utnyttjandegrad är så mycket högre jämfört med bilar.
Priserna är baserade på en resa för två vuxna och tre barn i sommar och här kan kostnaden för biljetter skilja sig från dag till dag.
I Sverige är tåg ett betydligt mer miljövänligt alternativ eftersom elen som driver rälstrafiken i hög utsträckning är förnybar, men i Europa ser det inte ut på samma sätt. Vi har baserat utsläppssiffrorna för tåget på en uppskattad europeisk snittsiffra för tågens utsläpp.
TESTA SJÄLV: Ta tempen på klotet
LÄS MER: Reseexpertens tips: Så reser du klimatsmart
LÄS MER: Här är familjen som tar tåget till Barcelona
Text
Text
Grafik
Publicerad: 13 maj 2018