Regeln kommer att gälla från och med nästa säsong för åkarna i fartgrenarna super-G och störtlopp.
Den rutinerade utförsåkaren Viktor Andersson med erfarenhet från skicross, super-G och störtlopp på högsta nivå är positiv till införandet av airbags som ett obligatorium.
– Om man har en airbag och det smäller så får man ta med sig det momentumet och det blir inte den hårda kontakten utan man glider lite högre och det blir en mindre risk att man hugger fast i snön och att ett knä ryker, förklarar Andersson.
”Fler jagar de små millimeterna”
Förra säsongen var det många omfattande krascher. Vad tror du att det beror på?
– Vi kommer närmare och närmare formel 1 där vi hamnat i ett läge där det är väldigt små marginaler. Tidigare kunde man leva ganska mycket på att man var bra på att åka skidor. Nu är många väldigt nära varandra i skidåkningen och fler jagar de små millimetrarna för att lyckas vinna och då tar man en större risk så klart, säger Andersson.
I skicross använder sig de flesta i eliten av airbags som dock inte är obligatoriskt i den grenen. Tekniken är så förfinad att en GPS kan känna av ner till en tusendels sekund för att lösa ut airbagen.