• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Trump kritiserar sportklädesjättens nya ansikte – ”fruktansvärt budskap”

Uppdaterad
Publicerad

USA:s president Donald Trump är kritisk till att den kontroversielle tidigare NFL-spelaren Colin Kaepernick är ett av sportklädesjätten Nikes nya ansikten utåt.

– Det är ett fruktansvärt budskap, säger presidenten till Daily Caller.

Donald Trump är kritisk till att Colin Kaepernick är sportjättens ansikte utåt för deras nya kampanj.

Kaepernick var den första elitspelaren som knäböjde under nationalsången i protest mot rasism, något som störde USA:s president Donald Trump.

Många har hyllat Kaepernicks mod medan andra, likt Trump, har kritiserat honom för att inte respektera flaggan och militären.

– Jag tycker att de skickar ett fruktansvärt budskap. Det finns ingen anledning till att göra så, sa Trump till Daily Caller.

Men presidenten påpekar också deras rätt att uttrycka sig.

– Å andra sidan är det vad det här landet handlar om, att du har vissa rättigheter att göra saker som andra människor kanske inte tycker om. Jag personligen är av en annan åsikt.

På bilden som Kaepernick la ut på sociala medier står det ”Tro på något. Även om det innebär att offra allt.” tillsammans med företagets logga.

Colin Kaepernicks omtalade reklambild. Foto: TT Nyhetsbyrån

Efter protesterna har varken Kaepernick eller Eric Reid, som också knäböjt, fått kontrakt med något av de 32 lagen i NFL. Båda har anmält ligan eftersom att de menar att klubbarna gått samman för att inte erbjuda dem kontrakt. Lagen vill få ärendet nedlagt men förra veckan kom beskedet att det kan komma att avgöras i domstol.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.