Rajne Söderberg var DN-galans starke man i drygt två decennier. I våras lämnade han organisationen. I det kontrakt som DN-galan hade med sponsorn Nike stod att avtalet var knutet till Söderbergs namn. Följden blev att Nike sa upp kontraktet direkt efter hans avhopp.
-Det har vållat oss betydande ekonomisk skada, säger den nye ordföranden Jan Kowalski.
Enligt uppgifter till SVT Sport handlar det om ett par miljoners bortfall per år, under tre års tid.
-Vi är överraskade över den avtalsskrivningen, den var inte känd för ens i våras för mig och övriga ägare, säger Kowalski.
Enligt SVT Sports källor utreder nu Stadionklubbarna oklarheterna kring kontraktet. Jan Kowalski vill inte säga för mycket under den pågående juridiska utredningen men uppger att kontraktet med Nike avek från Stadionklubbarnas praxis.
-Det är en såkallad ”Keyman-clause” som inte är helt ovanlig i sponsorsammanhang. Det är ganska vedertaget ute i Europa och övriga världen att det finns en sån här klausul i avtalen, säger Söderberg till SVT Sport.
Frågan är nu om Rajne Söderberg tagit sig friheter långt utöver sitt uppdrag eller om en slarvig styrelse givit honom en långtgående ansvarsfrihet i avtalsfrågor.