Ute på stan i Tammerfors råder VM-stämning och de finländska matcherna är slutsålda. Men trots det var det relativt tyst på läktarna i premiären mot USA och delvis även på kvällsmatchen mot Tyskland i lördags.
Ett stort diskussionsämne bland både supportrar och journalister har varit biljettpriserna. Jussi Paasi, krönikör på det finländska public service-bolaget Yle, menar att orsaken till att det inte är bättre tryck på matcherna ligger där.
Mot Tyskland kostade exempelvis de billigaste biljetterna 85 euro (cirka 950 svenska kronor) och för många av biljetterna fick man betala över 100 euro.
– Priserna kan vara höga, men det måste också finnas billigare kategorier så att ”vanligt folk”, så att säga, kan delta i den här turneringen. Som det är nu är VM exklusivt för de som har pengar eller de som kommer genom sponsorer och företag och därmed inte behöver köpa biljetterna själva, säger Paasi.
”Som i en kyrka”
Han sågar stämningen i premiärmatchen rejält.
– Stämningen var som i en kyrka på en söndag. Det är ledsamt. Vi behöver en supportersektion nära sargen, som det är då Ilves eller Tappara (lokala ligalagen) spelar. Några sektioner för riktiga supportrar.
Men det är ju ändå slutsålt, vad är problemet?
– För att få stämning måste de riktiga supportrarna komma till arenan och inte bara de som inte köper sina biljetter själva, säger Paasi och fortsätter:
– Jag tror att alla som kommer vill ha känslorna och ljudet. Man vill känna att publiken reagerar på spelet. Man vill känna det för att då du köper biljetten förväntar du dig att något stort ska hända, inte att du ska komma till söndagskyrkan.
Heikki Hietanen, generalsekreterare för VM, svarar på kritiken.
– Vi spelar ett hemma-VM och då tycker jag inte att det (85 euro) är för högt, säger han och fortsätter:
– Jag vet inte hur priserna påverkar stämningen, men jag vet att vissa journalister har kritiserat att vi har så många VIP-biljetter. Men på premiärmatchen hade vi 12 000 åskådare här och av dem var runt 2 000 VIP-personer. De är riktiga finländska ishockeyfans.