Den sammanlagda turistekonomiska omsättningen i Umeå under vecka 3 var 30,6 miljoner kronor, enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) som gjort undersökningen. Av den summan genererades 28,6 miljoner specifikt av SM-veckan. Det motsvarar 19 årsverken, dvs 19 heltidsanställningar under ett år.
– Jag gissade på 20 miljoner kronor i höstas. Med facit i handen var det lågt tilltaget, konstaterar Roland Carlsson, näringslivschef i Umeå.
I Östersund (2012) och Falun 2013) uppgick den totala turistekonomiska omsättningen till 18 respektive elva miljoner kronor.
Även besökssiffran 44 000 är rekord med bred marginal. Östersund lockade besökare 19 500 och Falun 17 500.
– SM-veckan växer inte bara i antalet deltagande idrotter utan också som evenemang. Vi ser, bland annat i den turistekonomiska mätningen, att SM-veckan ger mycket tillbaka till kommunerna, näringslivet och idrotten, säger Patrik Wigelius.
Under vinterveckan i Umeå korades hela 76 svenska mästare i 16 olika grenar.
– Vi ser att SM-veckan har gett Umeå en otrolig boost som idrotts- och evenemangsstad. Arrangemanget blev väldigt uppskattat. Nu, en månad efteråt möts jag fortfarande av spontana kommentarer från människor jag aldrig träffat som säger positiva saker om SM-veckan, säger Outi Kerkula, som var Umeå kommuns projektledare.
Sommarveckan fick sitt stora genombrott i Halmstad förra året. Evenemanget lockade 59 000 åskådare och genererade en turistekonomisk omsättning på 60 miljoner kronor.
Umeå överväger nu, efter vinterns succé, att söka sommarveckan 2017.
Fakta från SM-veckan (Rapport från HUI)
Antal Idrotter: 16
Antal SM-mästare: 76
Antal deltagare: 2 278 personer
Antal medföljande: 880 personer
Antal besökare: 44 000 personer
Medelåldern för deltagare: 33 år
Medelåldern för åskådare: 38 år
Som deltagare och medföljare besökte man SM-veckan i genomsnitt: 3,0 dagar
Som besökare besökte man SM-veckan i genomsnitt: 2,1 dagar
Övernattning i Umeå för deltagare: 2,8nätter
Övernattning i Umeå besökare: 2,1 nätter
Generell turistekonomisk omsättning*: ca 30,6 miljoner kronor
Specifik turistekonomisk omsättning*: ca 28,6 miljoner kronor
SM-veckans omsättning har bidragit till: 18,8 årsverken. (ett årsverke är ett arbetstillfälle för en person på heltid under ett år, ett årsverke kräver 1,6 miljoner kr).
Turistkronan: en deltagare spenderade i genomsnitt 961 kr per dygn, en åskådare 958 kr per dygn. De största delarna i den s.k. turistkronan utgör logi, mat, shopping och drivmedel.
Mediebevakning (Rapport från Retriwer):
Över 200 medierepresentanter var ackrediterade under veckan.
De genererade 2523 artiklar – med 168,7 miljoner potentiella läsare med ett annonsvärde på 63,5 miljoner kronor.
SVT har sänt: 23 timmar och 35 minuter. Som mest 755 000 samtida tittare.
SVT Play har sänt: 36 timmar och 26 minuter.
*Specifik turistekonomisk omsättning omfattar endast de turister som angivit SM-veckan som primär reseanledning, i den generella turistekonomiska omsättningen ingår samtliga turister i undersökningen.
Den turistekonomiska undersökningen är gjord av Handelns Utredningsinstitut, den bygger på 1400 intervjuer. Tre målgrupper ingår i undersökningen: deltagare, medföljande och övriga åskådare (aktiva åskådare i evenemanget,ej bara förbipasserande).