Östberg meddelade idag att han gör en fullsatsning på WRC2 Pro tillsammans med Citroën Racing. Åtta tävlingar väntar för den rutinerade rallyföraren som kommer att köra en Citroën C3 R5.
– Jag är väldigt glad att kunna fortsätta mitt samarbete med Citroën även om det ej är i en WRC-bil utan nu en R5-bil. Det kommer att vara en rejäl utmaning, det är många bra konkurrenter och jag har ingen erfarenhet med den här bilen, säger Östberg till SVT Sport.
Hektisk tid väntar
Östberg har tidigare kört tre säsonger för Citroën 2014, 2015 och 2018. Under fjolårssäsongen kom han in i teamet efter att den tidigare förstaföraren Kris Meeke fått sparken. 31-åriga norrmannen slutade då på en 10:e plats i VM-tabellen och blev det franska fabriksteamet främsta förare i totalen trots att han ”bara” körde åtta deltävlingar.
Det långsiktiga målet för Östberg är fortsatt en fast plats i WRC men han ser med spänning fram mot årets satsning på WRC2 Pro.
– Det kommer vara en hektisk tid nu då första tävlingen är nära men jag ser verkligen fram emot att utveckla bilen, berättar Östberg som gör VM-debut i WRC2 Pro under Svenska Rallyt.
I Svenska rallyt ställs han mot bland andra, tvåfaldiga världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson.
– Det kommer bli väldigt hårt, Johan är extremt snabb och har förberett sig bra, säger Östberg som fortsätter sitt samarbete med kartläsaren Torstein Eriksen.
Värd en tredjebil i WRC
– Mads är egentligen värd att köra en tredje bil för teamet i WRC men detta är en jättebra möjlighet för honom och håller honom i kontakt med WRC, säger SVT Sport expert Jonas Kruse.
Och fortsätter:
– Ibland är det bra att ta ett steg tillbaka för att ta två steg framåt. Mads får i och med detta köra mycket bil vilket han behöver och det kommer att bli ett tufft mästerskap.
WRC2 Pro
WRC2 Pro är en ny klass för i år där fabriksteamen tävlar med sina R5-bilar, traditionella WRC2 där Pontus Tidemand blev världsmästare 2017 finns också kvar men som mästerskapsklass för privatförare.