Införa lönetak, kan du utveckla det?
– Kan vi sätta en maxlön som man får ha i damallsvenskan kan det bli mer pengar över till ungdomar som kan satsa mer. Jag tror även det blir lättare i förhandlingssitautioner. Att man samarbetar inom laget gör att fler spelare kan få mer timmar till fotbollen och på så sätt blir det en bättre kvalité. Bredden stärks det blir fler jämna matcher, jag tror faktiskt det kan locka hit spelare trots att de kanske inte får den högsta lönen så får den bästa fotbollen och man får utvecklas själv och bli sitt bästa jag vilket alltid är attraktivt som fotbollsspelare.
Linda Wijkström är generalsekreterare på elitfotboll dam, intresseorganisationen för de två högsta serierna i Sverige. Hon säger så här om att införa lönetak:
– Frågan har varit uppe ett antal år. Det som är viktigt att titta på är vad pengarna går till. Det är mycket på spelare och det som har med det att göra. Vi vill det ska satsas mer på organisation, kansli och ungdomsverksamhet. Jag tror inte det är så enkelt så att bara lägga ett lönetak. I tex den amerikanska ligan finns det ett lönetak men den är byggd på ett annat sätt så vi vill inte jämföra så.
Linda berättar även att talangutveckling nu verkligen prioriteras och nästa år kommer att gå in i en ny fas.
– Damallsvenska- och elitettanklubbarna satsar nu verkligen på talangutveckling. På ordförandekonferensen förra veckan sades att vi ska ha en ambition att 2016-2017 klubbarna i damallsvenskan ha ungdomstrupp ett eget talangprogram. Vi inom EFD har anställt Victoria Sandell Svensson och Karolina Westberg för att jobba med det som vi from nästa år kommer att kalla för ”Certifiering 1.0”. Just för att alla klubbar ska ha sin egen ungdomstrupp. Vi anser att utveckling av damfotbollen ligger hos klubbarna och därför vill vi snäppa upp kraven och hjälpa dem att åstakomma det. Det är viktigt att poängtera detta även är ett tydligt önskemål från klubbarna. I januari 2015 har vi en konferens då den gemensamma visionen kommer klarna mer, säger Linda Wijström generalsekreterare på EFD till SVT Sport.
En del storklubbar i Europa med väldigt profilstarka herrlag satsar på sina damlag. I Sverige ser det inte riktigt ut så, vad tänker du kring det?
– Där tror jag verkligen man skulle kunna hitta ett samarbete där herrsidan också är intresserad att ta sig an damfotfotbollen. Det säljer tittar man på damallsvenskan i år så har Umeå och AIK sålt sina varumärken bra. Umeå är tvåa bortamatchpubliksnittligan och AIK är trea. De har inte spelat den bästa fotbollen men de har ett varumärke som säljer. Här finns det mycket att göra. Det behövs dock som sagt ett intresse från herrsidan, säger Frida Östberg.
Hur kommer det sig att det inte är så?
– Jag upplever att många från herrfotbollen inte vill bli förknippade med damfotbollen, vilket jag tycker är jättetråkigt istället för se hur mycket man kan vinna på att bli ännu bredare ännu starkare med både ett A-lag för herrar och damer. Det ger mycket till ungdomsverksamheten att ha förebilder, både herrar och damer, inom den egna klubben.
Linda Wijström känner också till problematiken som Frida beskriver och utvecklar den ytterligare.
– Är det både ett herrlag och ett damlag måste det finnas ett stark organisation som satsar på damlaget och inte bara hamnar som ett andraval. Hitoriskt sett har det varit ett problem i Sveriger tex med Malmö FF dam och Hammarby dam. Det är lätt att välja bort damerna när prioriteten måste ligga på herrlaget. Ska vi jobba med ett och samma herrlag som måste det finnas ett bra incitament och en tydlig straegi för att jobba enbart med damerna t ex som PSG har gjort. Det är inte självklart att det blir ett självspelandew piano, titta tex på Chelsea. Ett framgångsrikt herrlag som egentligen inte satsar någonting på sitt damlag, säger Linda Wijkström till SVT Sport.
– Jag tror att det är en kamp och den har vi haft ganska länge. Det handlar om att herrfotbollen är äldre än vad vi är. Med ändå den kvalitativa serien vi har så tror jag att de män eller kvinnor som vill välja bort damfotboll inte kan göra det så länge till för att det finns en otrolig påotential och man tappar då både pengar in och ett otroligt bra för sin klubb, fortsätter Linda.
Frida ,du var ju med under Umeås glansdagar på 00-talet, varför lyckades ni?
– Umeå hade t ex en tydlig strategi att 60 procent av truppen skulle komma norr om Gävle. Det gör att man får en lokalankytning. Det är ”Malin från klassen” eller ”Frida från min gata”. Publiken känner mer samhörighet med spelarna. Jag tror det är jätteviktigt, det blir roligt att gå att titta för det blir närmare hjärtat. Detta behöver göras över längre tid så att publiken och sponsorer hinner lära känna spelarna.
Varför tror det är det svårt för Rosengård att få sponsorer?
– Efter det som hände med Tyresö är förtroendet gentemot sponsorer skadat. Jag tror det behöver bli en stabilitet innan sponserar går in och satsar, alltså att klubbarna kan visa att de kan hålla sin ekonomi över tid och det som de lovar det får sponsorerna tillbaka. Eskilstuna United är ett bra exempel, de samarbetar nära sina sponsorer och det skapar en känsla av tillhörighet till föreningen.