SM-veckan firar i år tio år som evenemang. Nyligen avslutades årets sommarvecka i Malmö där 295 SM-guld delades ut. Veckan blev en stor framgång i både tv och på plats, och nu förlängs avtalet mellan SVT och Riksidrottsförbundet (RF).
– SM-veckan är en riktig publikfavorit. Tv-tittarna får se den svenska idrottens mest kända namn, men bjuds också på toppidrott från sporter som inte bevakas lika ofta av media. Det är ett otroligt starkt och vägvinnande koncept, säger Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT.
– Med SM-veckan vill vi inte bara öka intresset för idrottsrörelsen och dess olika grenar utan också synliggöra idrottsrörelsens mångfald och samhällsnytta. I och med en förlängning av avtalet med SVT skapar vi en trygghet och bra förutsättningar för ett långsiktigt och fortsatt utvecklingsarbete av SM-veckan, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet (RF).
SM-veckan, som grundades av SVT och Riksidrottsförbundet, har under åren vuxit till Sveriges tredje populäraste idrottsevenemang och konceptet har dessutom spridit sig till bland annat Norge, Finland, Island och nu senast Tyskland. Många kommuner ansöker om att få arrangera SM-veckan och sedan tidigare är det klart att Luleå/Boden kommer att arrangera SM-veckan vinter 2020 och att Halmstad är värdstad för SM-veckan sommar 2020.
SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden med SVT som sändande bolag.