Anledningen till yrkandet är att anmälarna menar att det svenska regelverket gjort att Svenska Bilsportförbundet (SBF) har monopol på att bedriva rallyverksamhet i Sverige, och att de skapat en kartell med det Internationella Bilsportförbundet (FIA).
– Och detta har kostat de tävlande en jävla massa pengar, säger Kurtén till SVT Sport.
”En konkurrensfördel”
Det hela grundar sig i de föreskrifter som Transportstyrelsen (TS) utfärdade 2013. Där står det att registrerade rallybilar bara får framföras av förare som har ”giltig tävlings- eller anmälarlicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA”.
– Och det ger ju en konkurrensfördel till SBF, säger Peter Kurtén.
Kurtén menar även att SBF är allierade med FIA, då de kräver att bilarna är utrustade med utrustning (exempelvis stolar och hjälmar) som godkänns av FIA.
– För varje såld stol som säljs av FIA:s godkända leverantör får FIA mellan 8 och 15 euro av det här företaget, säger Kurtén, och fortsätter:
– Så ju mer FIA-godkända produkter som SBF kräver av de aktiva i Sverige, ju mer tjänar FIA. Det här är snuskigt, det är kartellbildning på hög nivå.
Nya föreskrifter på remiss
SBF var inte medvetet om anmälan till KKV innan SVT Sport kontaktade dem. Efter att ha tagit del av handlingarna svarar de med ett uttalande via mail.
”En av punkterna är att det inte är tillåtet att framföra en rallybil utan tävlingslicens för rally utfärdad av SBF. Beslutet som styr det är utfärdat av TS sedan många år. Det finns inte inskrivet i SBF:s regelverk. TS har en skrivelse som nu ligger på remiss för att eventuellt justera detta.
Gällande övriga punkter som inkommit är det nu en fråga för Konkurrensverket”.
Nyligen presenterades förslag på nya föreskrifter av TS, som är ute på remiss med förslag om att införas nästa vår. I utredningen av reglerna konstaterar TS att deras tidigare regler inte varit okej. Konkurrensverket har möjlighet att utdöma bötesbelopp och skadeavgifter.
Delar av Transportstyrelsens förslag på nya regler
I förslagen har bland annat kravet på att förarna ska ha tävlingslicens från SBF tagits bort, och att bilarna framöver ska beskkas på en station med krav på att uppfylla en miniminivå.
”Transportstyrelsens föreskrifter bedöms inte vara konkurrensneutrala och hindrar därmed användningen av godkända standardrallybilar i tävlingar (...) som är arrangerade av andra aktörer än SBF”, skriver de.