Formel 1-stjärnan Michael Schumacher. Foto: TT Nyhetsbyrån

Kurvan förarna fruktar och älskar

Uppdaterad
Publicerad

Michael Schumacher beskrev det en gång som ”att flyga utför och mötas av ett berg”.

Han pratade om Eau Rouge, en av Formel 1-cirkusens tuffaste utmaningar.

– Den kanske mest legendariska kurvan i hela världen, säger Marcus Ericsson.

Belgiens grand prix på banan i Spa-Francorchamps i Ardennerna är en av de vackraste som F1-kalendern bjuder på.

Och en av de svåraste.

Formel 1

Men förarna älskar den – just därför.

– Banan ligger mitt ute i skogen och det gör att det blir en jäkla charm. Naturen runt banan är fantastisk. En av de absolut häftigaste platserna att köra formel 1 på, säger Ericsson, 24 – som både slog till med åttonde snabbaste tid på fredagens andra tidsträning och kraschade – inför söndagens lopp, det första efter det korta sommaruppehållet.

Visa sitt register

Han fortsätter:

– Banan är otroligt rolig att köra och man får verkligen visa hela sitt register, både som förare och bil.

I synnerhet när det närmar sig Eau Rouge.

Det kurviga och kuperade partiet i början av banan har en lång historia. En gång låg det alldeles bredvid en tysk gränsstation, innan freden i Versailles knuffade Tyskland några mil österut på kartan. Eau Rouge-kurvan, vars korrekta namn är Raidillon, har byggts om och till åtskilliga gånger, i takt med bilarnas ökade prestanda och högre säkerhetskrav. Men bland förare och publik har den inte förlorat sin tjusning.

Låtsas att du sitter i Ericssons Sauber. Det går i runt 300 knyck nedför, en skarp kurva möter dig och du kör plötsligt uppför utan att se vad som väntar bakom nästa kulle. Det finns inte plats för minsta misstag. Samtidigt får du inte tappa fart och rytm. Och du måste hantera tyngdlagen och suget i magen.

– När du kommit upp på toppen känns det som att allt vill ut genom munnen, sade regerande världsmästaren Lewis Hamilton efter förra årets lopp.

Passat Ericsson bra

Här trivs Ericsson, som är halvvägs in på sin andra säsong i F1.

– Jag är säker på att det är en av alla förares favoritbanor. Det är den längsta, mycket höjdskillnader. Antingen går det uppför eller nedför i stort sett hela banan.

Det brukar gå bra också för svensken.

– En bana som generellt sett passat mig bra. Jag har vunnit GP2 här.

Ericsson testade sin motoruppdaterade Sauber under 15 varv på fredagens första träning. Hans 1.53,426 minuter innebar den 15:e bästa tiden, 2,344 sekunder efter Nico Rosberg. Lewis Hamilton, Rosbergs stallkompis i Mercedes, var näst snabbast – 0,242 sekunder bakom.

Den andra träningen blev en succé för Ericsson, som hade åttonde snabbaste tid: 1.50,709. Återigen var Nico Rosberg snabbast med tiden 1.49,385. Det kunde dock gått illa för Rosberg då höger backdäck exploderade när han körde i omkring 320 kilometer i timmen. Tysken snurrade runt och kraschade, men klarade sig utan skador.

Strax efteråt tog träningen slut även för Ericsson, som tappade kontrollen och dundrade in i däcksbarriären, vilket orsakade vissa skador på bilen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Formel 1

Mer i ämnet