FC Seoul insisterar att dockorna – använda i avsaknaden av supportrar, som inte släpps in på arenorna på grund av coronakrisen – ”inte hade någon koppling till sexleksaker”. Men några av de artificiella åskådarna, utplacerade i söndagens hemmamatch mot Gwangju FC i den sydkoreanska högstaligan, hade reklamskyltar och t-shirts med namnet på ett företag som säljer sexleksaker.
Det fick både supportrar och medier att reagera.
”Jag undrar hur de ens kom på den här bisarra idén”, skrev en supporter i sociala medier.
”FC Seoul förvandlade sin arena till en barnförbjuden zon”, skrev en annan.
Klubben understryker att det handlar om skyltdockor, samtidigt som man i ett uttalande på Instagram beklagar det inträffade.
”Vi har åtskilliga gånger varit i kontakt med dem (leverantören) för att försäkra oss om att dockorna inte är vuxenleksaker”, skriver FC Seoul.
Att dockorna var iklädda reklam av den typen ska hänga ihop med att företaget också levererar dockor till en firma som säljer sexleksaker. Ett fel i kommunikationen ska ha lett till att dockorna var iförda reklamen som nu har skapat stora rubriker.
”Problemet var att vi inte lyckades kontrollera alla detaljer. Det är ett oförlåtligt fel från vår sida”, skriver FC Seoul.
Med dockorna på läktaren vann huvudstadsklubben matchen mot Gwangju med 1–0.