De svenska spelarna tackar supportrar efter segern över Thailand. Foto: Bildbyrån

Fotbolls-VM ingen publiksuccé hittills – klart lägst snitt på 2010-talet

Uppdaterad
Publicerad

Två gruppspelsomgångar har gått av fotbolls-VM i Frankrike och hittills är publiksnittet 18 852. Jämför det med 2011 i Tyskland och 2015 i Kanada då siffran efter två omgångar var 25 707 respektive 26 103.

En av orsakerna till den lägre siffran kan vara att Fifas ordförande Gianni Infantino förra veckan sade att cirka 20 matcher var utsålda, även om det visade sig att bara 14 var det. Den 7 maj skrev man också på Twitter att ”det forfarande går att köpa biljetter till ett fåtal matcher”.

Den förklaringen ger Fifas presschef Hans Hultman inte mycket för.

– De 20 matcher som nämndes av Infantino var lite fler än vad som stämde. Men jag tror inte att det har påverkat försäljningen. Jag hoppas inte det, säger han till SVT Sport.

Han är till och med rätt så tillfreds med siffran hittills.

– Än så länge tycker jag att vi kan vara ganska nöjda och glada. Om man jämför med mästerskap i Europa, som EM i Sverige 2013 och EM i Nederländerna 2017 så är det högre nu, säger han.

Sämsta publiksiffran hittills var på Sveriges 5-1-seger över Thailand i Nice då 9354 personer hade tagit sig till arenan. Den bästa var samma dag i samma grupp då USA och Chile möttes på Parc des Princes i Paris och 45 594 var på plats.

Hultman påpekar också att man redovisade siffrorna på ett annat sätt i Kanada 2015. Tyskland 2011 var däremot en publiksuccé i ordets rätta bemärkelse.

– Då var det bara ett insläpp per dag så båda matcherna på samma dag fick samma siffra, oavsett om hälften gick efter första matchen eller bara kom till andra. Det var alltså inte hundraprocentigt medan man nu redovisar på ett mer rättvist sätt. Sedan är det naturligtvis olika storlek på arenorna, säger han.

Enligt Fifa är bland annat de båda semifinalerna och finalen i Lyon utsålda, likaså alla Frankrikes och USA:s matcher i gruppspelet.

Vad gäller tv-tittning är VM i Frankrike däremot en succé.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.