Janne Andersson höll under fredagen en presskonferens i Malmö inför träningslandskampen mot Algeriet på lördag. Då fick han frågan om vad han tycker om att ölförbudet på arenorna under VM.
– Det är klart man ska kunna ta en bira om man ska gå och se en fotbollsmatch, säger förbundskaptenen.
– Det får inte framstå som.... ja, jag tycker om öl, jag erkänner det. Men det är inte det viktigaste. Om man ska gå och titta på ett VM-slutspel där du inte kan ta en öl – det är för mig helt obegripligt.
VM-chefen: tillgängligt i specifika zoner
Fifa bekräftade öl- och alkoholförbudet på arenorna i ett uttalande under fredagen.
När Qatar först ansökte om VM lovade man att respektera Fifas kommersiella partners.
– För att uttrycka det enkelt: Vi har alltid sagt att försäljning av alkohol är tillåten här i Qatar. Vi sade också att vi under VM kommer att göra det tillgängligt i specifika zoner för fansen, sade VM-chefen Nasser al-Khater i september.
Ersätts av alkoholfri öl
Han tillade att det skett ett missförstånd gällande alkoholförsäljningen på arenorna.
– Vi jobbar som inför vilket annat VM som helst där detta är något typiskt och vanligt, och det är ingen skillnad från något annat VM.
Alkoholfri öl kommer att finnas tillgängligt för fansen på arenorna.
Alkoholregler i Qatar
Många länder i Mellanöstern har strikta regler när det gäller alkohol. Qatar, som är ett muslimskt land där samhället är konservativt, tillåter alkoholkonsumtion med ett särskilt tillstånd. Ett sådant kan bara ges till utländska medborgare som har uppehållstillstånd i landet, enligt Sveriges ambassad i Doha.
Samtidigt är det olagligt att dricka alkohol och vara berusad på allmän plats.
Det tidigare beskedet har varit att servering av alkohol endast skulle tillåtas för dem som har en matchbiljett. Tre timmar innan avspark och en timme efter slutsignal skulle det vara möjligt att köpa öl i speciellt uppförda tält i anslutning till arenan. Under matchens gång skulle det däremot vara förbjudet att köpa alkoholhaltig dryck.
AB Inbev, som bland annat äger Budweiser, betalar inför varje VM tiotals miljoner dollar för exklusiva dryckesrättigheter, och har samarbetat med Fifa sedan 1986.
(TT)