– Vi är glada över att SVT kan vara en del i att samla hela det svenska folket, säger Hanna Stjärne, vd för SVT.
Andra halvlek sågs i snitt av 2 870 000 tittare och under de 15 minuter som samlade flest tittare var siffrorna uppe i 2 977 0000. Totalt 3 300 000 såg minst tre sammanhängande minuter av matchen och i SVT Play startades 980 000 strömmar.
– Landslagets matcher i VM har verkligen fått Sverige att stanna för några timmar. Detta VM visar att traditionell tv fortsatt står sig stark, men också att strömmad tv nu slagit igenom på bred front i Sverige, något av ett paradigmskifte. Vi har också sett att hundratusentals tittare valt att se matcherna via offentliga visningar, på idrottsarenor, på SM-veckan i Helsingborg och alla dessa ska också läggas till i den totala tv-publiken, säger Åsa Edlund Jönsson, chef för SVT Sport.
Av alla som tittade på tv under tiden matchen spelades (kl 16.00-18.00) valde 92 procent att se Sverige-England i SVT. I åldersgruppen 20-44 år var siffran 97 procent.