Med bara tre dagar kvar till premiären har Östersund tappat 39 procent av sina säsongskortsinnehavare från i fjol då man sålde 3076 stycken.
Något som har flera olika orsaker, tror lagets medieansvarige Niclas Lidström. Det ska också nämnas att om man i fjol köpte säsongskort till Östersund – så fick man förtur till den då stundande Europa League-matchen mot Arsenal.
– Så där är det lite missvisande siffror, säger Östersunds medieansvarige Niclas Lidström till SVT Sport, men tillägger:
– Vi hade velat sälja lite mer, eftersom vi tycker att vi har ett otroligt spännande lag, men det är nog så att många är osäkra på om det blir fågel, fisk eller mittemellan den här säsongen, fortsätter han.
För två säsonger sedan (Östersunds andra i Allsvenskan) var siffrorna också betydligt högre. Då såldes 2660 säsongskort. Till den säsongen är alltså minskningen 30 procent.
Har intresset minskat för Östersund?
– Nej, det är inte vår uppfattning. Det är inte jättestor skillnad mellan säsongskort och om du köper styckesbiljetter, det kan vara det.
Lidström fortsätter:
– Sen är det så här också: Vi befinner oss i Norrland och de tre-fyra första hemmamatcherna är det fjällen som gäller fortfarande för våra besökare. Vilket gör att de tänker: ”Nja, vi köper inte årskort, vi tillbringar helgen i fjällen i stället.” Det är inte omöjligt.
Tror du att det är skillnad mot tidigare år menar du?
– Nja, jag vet inte. Påsken ligger ju sent i år. Förra åren var påsken mycket tidigare. Jag spekulerar, men jag kan tänka mig att sådana saker spelar in.
– Intresset har inte blivit mindre. Intresset är fortfarande jättehögt, avslutar Lidström.
Östersunds före detta ordförande Daniel Kindberg är misstänkt för ekobrott och en rättegång inleds mot honom i slutet av april. Men att negativa rubriker kring klubben om brottsmisstankarna har påverkat biljettförsäljningen, tror inte ÖFK:s medieansvarig.
– Nej, säger han.