Declan Rices West Ham är en av klubbarna vars tröjsponsor i framtiden inte får synas på matchtröjorna. Foto: Josh Sibley/Reuters/Bildbyrån

Spelbolagsreklam tas bort från Premier Leauge-tröjorna

Uppdaterad
Publicerad

Premier League-lagen har kommit överens om att ta bort spelbolagsreklam från matchtröjorna.

Den högsta engelska fotbollsligan blir den första brittiska liga att ta det beslutet, och det tas efter konsultation med klubbar och det brittiska kultur- och idrottsdepartementet som en del av en översyn av spelförordningen, skriver ligan på sin webbplats.

Enligt BBC har åtta Premier League-klubbar sponsringsavtal med spelbolag just nu, värda motsvarande cirka 775 miljoner kronor.

Premier League arbetar också tillsammans med andra idrotter med att utveckla en ny uppförandekod för ansvarsfull sponsring inom spelmarknaden.

Överenskommelsen gällande matchtröjorna gäller efter säsongen 2025-26.

MER PREMIER LEAGUE: Isak nominerad till månadens mål (23 mars):

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.