Managern klär sig som samuraj – debutanten spelar drömgolf. Foto: TT

Managern klär sig som samuraj – unga debutanten spelar drömgolf

Uppdaterad
Publicerad

Hennes manager går klädd som en samuraj, själv har hon aldrig spelat utanför Japan.

Hinako Shibuno leder sensationellt British Open och ler eller skrattar åt det mesta.

– Det överträffar alla mina förväntningar. Jag kom hit främst för att klara cutten, säger hon.

Shibuno, 20, gick de två första rundorna i samma boll som Anna Nordqvist och visade direkt vilken talang hon är. Inför den tredje rundan låg hon tvåa – och den där kvalgränsen behövde hon inte ägna den minsta tanke.

Men i ett läge då många debutanter och oerfarna spelare skakar och faller tillbaka i fältet, fortsatte Shibuno som om ingenting påverkar henne.

Lugn och leende

Sydafrikanen Ashleigh Buhais treslagsledning åts in och när de två klev av sista greenen som dagens sista spelare, reste sig publiken och visade sin uppskattning. Shibuno, lugn och ständigt leende, hade precis sänkt putten för sin sjätte birdie på de sista nio hålen.

Till 66 och 69 lades 67 slag och inför de avslutande 18 hålen leder hon på 14 under par, två slag bättre än Buhai.

Kan det hålla? Varför inte? 20-åringen tycks inte bry sig om uppståndelsen. Hon kan mycket väl bli en av de mest överraskande vinnarna av en major – och raka hem förstapriset på 6,4 miljoner kronor i sin internationella debut.

När Shibuno förberedde sig för British Open trodde hon att tävlingen spelades på en linksbana vid kusten – inte på en parkbana mitt inne i landet.

– Men den passar mig bra, den är lite som en japansk bana, säger hon.

Samurajklädd manager

Och varför hon har smeknamnet ”Smiling Cinderella” är inte det minsta konstigt. För ler gör hon mest hela tiden.

Till och med när hon får frågan om sin managers utstyrsel: samurajkläder toppat med ett låtsassvärd i plast.

– Det är lite svårt att kommentera, men det är lite pinsamt. Jag försöker att inte titta så mycket på honom, säger Shibuno.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.