Kanske är Charlotte Kalla den svenska idrottare som tydligast tagit avstånd från spelreklam. Skidstjärnan har sagt nej till att skidlandslagets huvudsponsor Svenska spel får fronta med henne utåt. Med sig på tåget har hon skidskyttestjärnan Hanna Öberg.
– För mig skaver det för mycket att ta emot pengar från ett företag som tjänar på människor som sitter fast i ett missbruk, sa Öberg till TT 2018.
Förklaringen till att idrottsstjärnor syns i olika reklamsammanhang behöver inte nödvändigtvis vara pengar. För New York Rangers-målvakten Henrik Lundqvist har det snarare handlat om ett sätt göra gott.
Lundqvist har själv satt villkoren för samarbetet med Unibet och startat 30/30-fonden. Därifrån kommer 30 000 kronor att delas ut till 30 idrottsföreningar.
– Om det skulle bli tal om ett samarbete så sa jag: Det här vill jag göra. Idrotten har betytt mycket för mig. Jag sa vad jag tänkte och vad jag ville göra. Jag lägger in en halv miljon – och vill att ni matchar det, har Lundqvist tidigare sagt till GP.
För simgiganten Sarah Sjöström har det varit ett sätt att bygga sitt varumärke.
– Man vill ju alltid välja de företagen som stöttar en själv liksom, på något sätt. Jag tycker väl att spel funkar, det är kul att spela. Men det är ju min agent (Daniel Wessfeldt) framför allt som hjälper mig och bygger mitt varumärke. Jag försöker bara att fokusera på att simma, sa hon i en intervju med TT i juni 2018.
Det finns också en uppsjö av skådespelare, journalister och idrottare som inte längre är aktiva som syns flitigt tillsammans med andra spelbolag.
”Får betala rätt bra”
Men handlar allting bara om pengar? Sarah Sjöströms agent, Daniel Wessfeldt, representerar stora delar av den svenska friidrottseliten.
– I vissa idrotter är det inte så mycket pengar och då är varje slant välkommen. Heter du Henrik Stenson kanske du kan välja att tacka nej. Det är upp till varje individ.
Just Wessfeldt och hans klienter är noga med att godkänna all reklam innan det går ut.
Är det här, enligt er, ett bra sätt för idrottare att också få exponering?
– Sarah gjorde reklam för ett spelbolag inför VM och det tyckte inte vi var fel. Men ska man snacka varumärke så kanske det är bättre att synas på en stor kampanj med exempelvis Unicef. Det är bättre varumärkesbyggande. Sen är det klart att det handlar om pengar också. Spelbolagen är välbeställda och får betala rätt bra. Annars kanske ingen hade hoppat på det.
Har ni idrottare i ert stall som aktivt tackat nej till att synas med spelbolag?
– Det är ingen som har fått frågan och sagt nej. Men det är också begränsat vilka som tillfrågas. Spelbolagen vill ha de bästa och erbjuder kanske något som det är tufft att tacka nej till, även om det finns dubier kring verksamheten. Är du riktigt, riktigt bra så kan du välja och vraka. Är du individuell idrottare så kanske du har det tufft.
Reportage: Målvakten som tog sig ur spelmissbruket:
Hit kan du vända dig om du har spelberoende
Har du eller någon du känner problem med spelande? Hit kan du vända dig med frågor och stöd.
Nationella stödlinjen för spelberoende och deras anhöriga
Tel. 020 – 81 91 00
Spelberoendes riksförbund
Ett forum för spelberoendes föreningar och stödgrupper.
1177 Vårdguiden om spelberoende
Spelinspektionen
Hjälper dig att stänga av dig själv från spel som kräver registering.