Foto: SVT Sport

Brynäs positiv publiktrend trots 12:e plats i serien

Uppdaterad
Publicerad

Ett lag som sticker ut i toppen av årets publikbarometer är Brynäs, upp fem placeringar till en 14:e plats, 6 104 per match en ökning med 17 procent trots att klubben slutade på en 12:e plats i grundserien.

– Det känns oerhört glädjande och jag känner en tacksamhet för de som är jobbat så bra med våra arrangemang i detalj, säger Michael Campese, klubbdirektör Brynäs, till SVT Sport.

13 av 14 SHL-klubbar finns med på publikbarometerns topp 30 och 12 av 14 SHL-klubbar visar på en positiv publikutveckling.

Brynäs uppfyllde kanske inte riktigt vad de hade hoppats på sportsligt. En 12:e plats i grundserien innebar missat slutspel. Det blev visserligen inget slutspel för något lag på grund av spridningen av coronaviruset. Men hemmasnittet för Brynäs indikerar på att det kanske borde gått bättre sportsligt.

– Vi har gjort om vår prisstrategi, jobbat mycket med teman på matcherna och sedan jobbat efter att folk drar folk. Vi har haft som målsättning att 24 timmar innan match ska vi ha 5 000 sålda biljetter och det har vi lyckats med till alla matcher utom en, säger Michael Campese, klubbdirektör Brynäs, till SVT Sport.

”Då behöver vi justera andra kostnader”

Det är en speciell tid i världen just nu med andledning av den pågående pandemin. Ishockeyns SM-slutspel ställdes in och mycket är osäkert när och i vilken omfattning restriktionerna lättar.

– Det går säkert att spela ett antal omgångar utan publik men om det drar ut på tiden en till två månader från september, säg att det skulle bli spel med publik i november/december, då är det lite problem, det kan vi bara konstatera. Och då behöver vi justera andra kostnader längs vägen, det är inget snack om det får då sitter vi i samma båt som vilken annan organisation som helst, säger Michael Campese, klubbdirektör Brynäs, till SVT Sport.

KLIPP: Brynäs går starkt fram i årets publikbarometer (20 april 2020)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.