I höstas fick damhockeyligan sin första huvudsponsor i historien i ett avtal som är värt ett sjusiffrigt belopp.
Ett lyft för damhockeyn som jobbar under knappa resurser.
Trots att samtliga matcher den här säsongen tv-sänts blev publiksnittet för grundserien bara 178 åskådare per match – en minskning med 56 åskådare jämfört med i fjol.
Nu har sponsorn köpt in 2 500 biljetter av klubbarna inför slutspelsstarten på onsdagen och ska dela ut dem gratis i ett försök att locka fler åskådare.
Är det dubbelbottnat att ett sånt här grepp behövs?
– Det är ett bra initiativ, men det är också viktigt att poängtera att det här är ett långsiktigt arbete som klubbarna behöver göra, säger Lindeberg.
Mer pengar till klubbarna
Förutom mer publik betyder greppet också mer pengar till klubbarna. Räknat på ett snittpris på 100 kronor per biljett innebär det runt 250 000 kronor för klubbarna att dela på.
– De köper biljetter så det blir en intäkt till klubbarna, säger Lindeberg.
I fjolårets slutspel var publiksnittet 833 åskådare per match och mästarlaget Luleå drog 4 804 till den avgörande SM-finalen på hemmaplan mot Linköping.
ARKIV: Finsk succé när Luleå slog Leksand (31 januari 2020)