SDHL:s satsning heter ”Den nya spelplanen” och handlar om att skapa en jämlikare idrott.
En undersökning från fackförbundet Unionen i januari i år visade att en herrspelare i snitt tjänar 121 000 kronor om året – vilket är mer än ett helt damlag drar in tillsammans.
Där ligger snittinkomsten på knappt 5 500 kronor. 98 procent av herrspelarna kan leva på sin idrott medan motsvarande siffra på damsidan är sju procent. De sju procenten är utländska stjärnor.
– Tittar man på svenska spelare är det noll procent. Så här har vi tänkt utifrån de hemmafostrade som vi vill ska kunna leva på sin idrott, säger SDHL:s kommersiella chef Angelica Lindeberg.
Positiv respons
För att det målet ska uppnås behöver damhockeyn öka sponsorintäkterna markant och det ska man göra på andra grunder än vad herrishockeyn gör. I dag är SDHL:s omsättning cirka fyra procent av SHL:s. Lindeberg kan ännu inte presentera något företag som är med på upplägget, men säger att responsen har varit positiv.
– Vi har varit i kontakt med företag och deras reaktion är att det är väldigt sympatiskt och nytänkande och framför allt innehåller lite nya värden, inte bara det här traditionella exponeringsvärdet. Sedan är det ju svåra tider med pandemin, säger hon.
”Andra värden”
TT: Ni känner ändå att det här är något ni kan sälja?
– Jag tror det, om man ser till vad som många har sålt tidigare så är det livesporten och exponeringen på plats i arenan, men det är svårt nu, här finns det andra värden ta ifrån. Mycket kring att ändra attityder och andra värden, säger hon.
SDHL:s mål är att bli ledande inom svensk damidrott på att förändra attityder, skapa balans och opinionsbilda. I satsningen ingår bland annat att spelarna ska besöka skolor för att rekrytera fler flickor till sporten.
ARKIV: Brynäs tog 12:e segern – slog Modo med uddamålet (30 oktober 2020)