Foto: TT

SDHL bryter sig loss från förbundet – tar över rättigheter

Uppdaterad
Publicerad

SDHL bryter sig loss från Svenska Ishockeyförbundet och tar över tv- och sponsorrättigheterna inför nästa säsong.

– Vi har gemensamt förhandlat fram ett avtal som nu ligger på bordet, färdigt att skrivas på, säger Angelica Linderberg, kommersiell chef för SDHL till SVT Sport.

2008 fick svensk damhockey för första gången en rikstäckande högsta serie, med det passande namnet Riksserien. Våren 2016 bildade klubbarna i den serien intresseorganisationen SDHL.

Nu, endast tre år senare, är SDHL på väg att bryta sig loss från förbundet. Det är snabbt marscherat.

– Sen SDHL bildades har damernas högsta serie utvecklats. Det känns både rätt och angeläget att organisationen nu får möjlighet att driva på ytterligare, anser Svenska Ishockeyförbundets ordförande Anders Larsson.

– En ökad kommersialisering ger både damelithockeyn och spelarna bättre förutsättningar.

Om avtalet skrivs under, vilket allt talar för, innebär det att Svenska Dam HockeyLigan, precis som herrarnas SHL sen tidigare gjort, tar över ansvaret för att driva sin liga.

– Det gamla avtalet löpte ut nu och vår styrelse bedömde att det nu är rätt tid att ta det här steget. Det är ett måste om SDHL ska fungera som klubbarnas intresseorganisation och kunna utveckla ligan, hävdar Angelica Linderberg, som är medveten om att utmaningarna är många.

– Men vi för dialoger med flera företag om att gå in som sponsorer, fortsätter hon förhoppningsfullt.

Att hitta ett stort företag som vill profilera sig genom jämställdhet borde vara möjligt. Men att sy ihop ett heltäckande tv-avtal blir, enligt bedömarna, svårare.

– SDHL är en ung liga och vi måste vara ödmjuka. Jag tror inte att något bolag kommer att köpa hela ligan, konstaterar Linderberg.

– Vi måste jobba med olika delar parallellt med flera olika delar. Det handlar om att få räckvidd, synas i tv-linjära kanaler och se till att alla matcher sänds i bra kvalité.

Förmodligen är tv-delen nyckeln till framgång för SDHL i det här skedet. Synligheten där ökar sponsorernas intresse.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.