220 åskådare – det landade publiksnittet i SDHL:s grundserie på den gångna säsongen.
De till stora delar tomma läktarna ledde till att ligan tidigare under säsongen gjorde djupintervjuer och sedan höll en workshop med alla klubbar.
– Trovärdigheten är i särklass det största problemet, sa Angelica Lindeberg, kommersiell chef på SDHL, till SVT Sport till då.
”Klubbarna mer ihärdiga”
Nu har samtalen lett till en publikstrategi (se faktaruta).
– Vi har pratat i ganska många år om frågan och att det varit ett problem. Men jag ser en mer ihärdig och ambitiös vilja hos klubbarna, att nu gör vi det här på riktigt och inte bara pratar om frågan, säger Lindeberg.
Bland annat kommer klubbarna belönas ekonomiskt beroende på hur väl de arbetar med publikrekrytering. En del kommer att kretsa kring att klubbarna ska identifiera fyra så kallade publikmatcher under grundserien och locka minst 1000 åskådare till dem.
Ligan kommer också att utöka sitt centrala stöd i frågan och höja engagemanget och kunskapen med ett nytt publikråd.
Målet: att öka 500 procent
Målet är att publiksnittet i ligan ökar med 500 procent till säsongen 2025/2026.
Angelica Lindeberg menar att klubbarnas vanligaste inspel har varit resursfrågan.
– Alla klubbar är lite tillbakadragna när det gäller hur mycket man vågar önskar och hoppas att vi kan uppnå. Men jag tror att det är en bra målsättning, för då hamnar vi lite över 1000. Sedan finns det föreningar som inte har en beläggning som når upp till det, men detta handlar om att höja ligans snitt, säger Angelica Lindeberg.
Mål och delåtgärder kan komma att justeras vid ägarmötet 13 april.
Publikstrategins delar
1. Utökat centralt stöd
SDHL kommer erbjuda ett större centralt stöd i frågor som är kopplade till kommunikation och marknadsförening kring publikrekrytering.
2. Ett större ligainitiativ per år
SDHL kommer utveckla ett större initiativ per år för att hypa damhockeyn, speciellt mot målgruppen barnfamilj.
3. Ett publikråd
SDHL sjösätter ett publikråd för att höja kunskapen och för att öka engagemanget i frågan hos klubbarna. Ligaorganisationen kommer dessutom bistå med två utbildningstillfällen per år.
4. En incitamentsmodell
SDHL tillsätter ett ekonomiskt stimulanspaket där klubbarna kommer belönas beroende på hur väl de arbetar med publikrekryteringen. Modellen kommer kretsa kring fyra så kallade publikmatcher i grundserien som klubbarna ska locka minst 1000 åskådare till. Andra kriterier finns och ett ramverk med bedömningskriterier ska tas fram.
5. Fasta speldagar
Ligan och klubbarna kommer sträva efter fasta speldagar.