Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Bildbyrån.

SDHL:s mål: Höja publiksnittet med 500 procent

Uppdaterad
Publicerad

Svaga publiksiffror i SDHL är ett stort problem.

Nu har ligan, tillsammans med klubbarna, tagit fram en strategi med målet att höja publiksnittet med 500 procent till säsongen 2025/2026.

– Jag tror vi måste våga vara lite offensiva, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef på SDHL, till SVT Sport.

220 åskådare – det landade publiksnittet i SDHL:s grundserie på den gångna säsongen.

De till stora delar tomma läktarna ledde till att ligan tidigare under säsongen gjorde djupintervjuer och sedan höll en workshop med alla klubbar.

– Trovärdigheten är i särklass det största problemet, sa Angelica Lindeberg, kommersiell chef på SDHL, till SVT Sport till då.

”Klubbarna mer ihärdiga”

Nu har samtalen lett till en publikstrategi (se faktaruta).

– Vi har pratat i ganska många år om frågan och att det varit ett problem. Men jag ser en mer ihärdig och ambitiös vilja hos klubbarna, att nu gör vi det här på riktigt och inte bara pratar om frågan, säger Lindeberg.

Bland annat kommer klubbarna belönas ekonomiskt beroende på hur väl de arbetar med publikrekrytering. En del kommer att kretsa kring att klubbarna ska identifiera fyra så kallade publikmatcher under grundserien och locka minst 1000 åskådare till dem.

Ligan kommer också att utöka sitt centrala stöd i frågan och höja engagemanget och kunskapen med ett nytt publikråd.

Målet: att öka 500 procent

Målet är att publiksnittet i ligan ökar med 500 procent till säsongen 2025/2026.

Angelica Lindeberg menar att klubbarnas vanligaste inspel har varit resursfrågan.

– Alla klubbar är lite tillbakadragna när det gäller hur mycket man vågar önskar och hoppas att vi kan uppnå. Men jag tror att det är en bra målsättning, för då hamnar vi lite över 1000. Sedan finns det föreningar som inte har en beläggning som når upp till det, men detta handlar om att höja ligans snitt, säger Angelica Lindeberg.

Mål och delåtgärder kan komma att justeras vid ägarmötet 13 april.

Publikstrategins delar

1. Utökat centralt stöd

SDHL kommer erbjuda ett större centralt stöd i frågor som är kopplade till kommunikation och marknadsförening kring publikrekrytering.

2. Ett större ligainitiativ per år

SDHL kommer utveckla ett större initiativ per år för att hypa damhockeyn, speciellt mot målgruppen barnfamilj.

3. Ett publikråd

SDHL sjösätter ett publikråd för att höja kunskapen och för att öka engagemanget i frågan hos klubbarna. Ligaorganisationen kommer dessutom bistå med två utbildningstillfällen per år.

4. En incitamentsmodell

SDHL tillsätter ett ekonomiskt stimulanspaket där klubbarna kommer belönas beroende på hur väl de arbetar med publikrekryteringen. Modellen kommer kretsa kring fyra så kallade publikmatcher i grundserien som klubbarna ska locka minst 1000 åskådare till. Andra kriterier finns och ett ramverk med bedömningskriterier ska tas fram.

5. Fasta speldagar

Ligan och klubbarna kommer sträva efter fasta speldagar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.