När SHL drar igång är den som oftast oviss hur utgången som blir. Den här säsongen är det inte bara sportsligt som det finns en osäkerhet – utan framförallt ekonomiskt. På lördag kommer premiären spelas inför tomma läktare och hur det blir under resten av säsongen är oklart. Enligt Michael Marchal, avgående vd på SHL, står publikintäkterna för mellan 30 och 40 procent av klubbarnas totala intäkter som man nu kan tvingas klara sig utan.
– Det är en situation som gör det svårt för vilken verksamhet som helst att klara ett sådant stor bortfall utan att man tillsätter någonting annat. Det här kommer bli en exceptionell säsong. Samtidigt som vi ska kriga om ett SM-guld gäller det att överleva, säger han till SVT Sport.
Likviditetsproblem
De första som lär drabbad klubbarna ekonomiskt är likviditetsproblem. Alltså pengar som kan användas omedelbart för att betala räkningar och andra utgifter. Och enligt Michael Marchal är just publikintäkterna extra viktiga för att kunna planera.
– Publikintäkterna gör att man kan planera sin likviditet eftersom klubbarna i god tid vet om när man kommer spela sina hemmamatcher. De är jätteviktiga för alla klubbar, säger han.
”Inte ligans uppgift”
I SVT Sport enkät svarade merparten av klubbarna att de sparat in på spelartruppen. Michael Marchal tycker också att klubbarna agerat klokt i den här svåra situationen.
– Eftersom klubbarna vetat om det här ett tag tycker jag att klubbarna agerat förståndigt. Alla vill såklart vinna men den här säsongen handlar det om att överleva och för vissa att inte åka ut.
Har ni haft några synpunkter hur klubbarna ska agera?
– Nej, och det är inte ligans uppgift och vi har inte något sådant mandat heller. Våra klubbar äger SHL så de bestämmer över oss. Vi kan inte ge några direktiv och de agerar som de vill. Nu har vi 14 klubbar som är väldigt balanserade och välskötta. Dessutom har vi ett bra samarbete mellan klubbarna när det kommer till sådana här exceptionella situationer.
SE OCKSÅ: Osäker säsong för SHL-klubbarna