Drömstart för Tre Kronor i Karjala Tournament

Uppdaterad
Publicerad

Premiärmatchen av Karjala Tournament blev en riktigt debutantsuccé. Vid alla tre målen i 3-2-segern mot Tjeckien var debutanter inblandade. Dessutom storspelade den 31-årige debutanten Lars Johansson i mål.

– Han var jättebra och visar att han är en bra KHL-målvakt, säger Sveriges förbundskapten Rikard Grönborg i SVT:s sändning.

Sverige fick en kanonstart på Karjala Tournament i Tjeckien. Att Sverige hade hela elva debutanter i bortamatchen i Prag gjorde inget. Det visade sig kanske snarare vara en fördel.

Vid samtliga av Sveriges tre mål var debutanter inblandade. Eller vad sägs som mål från Jakob Lilja, mål från Jonathan Davidsson och assist från Lukas Bengtsson. Det betydde 3-1.

Lite nervös innan – men det släppte fort

– Det kom fram i ett bra anfall, en bra kontring, en bra pass, det var bara att trycka dit den, säger Jakob Lilja om sitt inprickade ledningsmål.

– Jag var lite nervös innan men efter första bytet släppte det fort, fortsätter han.

– Det visar det vi har jobbat med flera år. Många har spelar juniorlandslagshockey det hjälper till, säger Sveriges förbundskapten Rikard Grönborg i SVT:s sändning.

31-årig debutant fick tjeckerna på fall

När Tjeckien reducerade till 2-3 i den andra perioden steg en annan debutant fram ur rampljuset. Lars Johansson.

Den 31-årige debutanten höll pall när tjeckerna tryckte på och Sverige vann med 3-2.

– Han var jättebra och visar att han är en bra KHL-målvakt, fortsätter Grönborg.

Karjala Tournament

Tjeckien logo

Tjeckien

2 - 3

Sverige logo

Sverige

1-1, 1-2, 0-0
Prag

Första perioden

  • 08:30
    0-1MålLilja (Larsson)
  • 1-1MålZámorský (Kubalík)
    10:31

Andra perioden

  • 08:41
    1-2MålSörensen (Bengtsson/Wikstrand)
  • 12:44
    1-3MålDavidsson (Nygård)
  • 2-3MålKolár (Sekác)
    14:36

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.