Svenska damlaget i Tour de Ski. Foto: Bildbyrån

Historiskt många såg Ebba Anderssons monsterklättring

Uppdaterad
Publicerad

Ni var 1,7 miljoner som såg hela Ebba Andersson monsterklättring upp för Alpe Cermis i SVT1.

Det gör sändningen historisk.

Aldrig tidigare har en världscuptävling följts av lika många Vinterstudiontittare.

Ebba Andersson fick efter draghjälp av de svenska lagkamraterna, och framför allt Linn Svahn, ett litet försprång i starten på den avslutande klättringen i Tour de Ski.

Det utnyttjade 23-åringen när hon knep sin första världscupseger i karriären efter 19 tidigare pallplatser.

Intresset för tävlingen var rekordstort i Vinterstudion. 1 697 000 tittare såg hela loppet, vilket är den högsta siffran i världscupsammanhang under programmets 14-åriga historia. Det är bara Vasaloppet, VM i Falun 2015, VM i Åre 2019 och vinter-OS 2010 som slår den siffran.

– Det är otroliga siffror. Det är svårt att tänka sig att så många har bänkat sig framför tv:n och verkligen visar sitt engagemang. Det betyder jättemycket, verkligen. Att det är något som berör andra gör varmt i en längdskidåkares hjärta, säger Ebba Andersson till SVT Sport.

Nästan 1,4 såg skidskyttet

Räckvidden, där även de som bara såg en del av loppet räknas in, var 1 964 000 tittare i SVT1. Dessutom hade Vinterstudion 519 000 starter i SVT Play.

Även den efterföljande skidskyttetävlingen där Hanna Öberg och Sebastian Samuelsson knep en andraplats i singelmixedstafetten i tyska Oberhof hade skyhöga tittarsiffror med 1 393 000 tittare som såg hela tävlingen.

Klipp: Se ett sammandrag från Ebba Anderssons klättring (10/1):

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.