Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

VM fortsätter med ”10 000 kurvors rally”

Uppdaterad
Publicerad

Tävlingsstart idag på rally-VM:s fjärde stopp, Tour de Corse, deltävlingen på franska Medelhavsön Korsika som ofta kallas för 10 000 kurvors rally. 

– Det finns knappt några raksträckor att vila rösten på eller fukta tungan, det är bara att rabbla noter hela tiden, berättar kartläsare Henrik Appelskog.

VM-deltävlingen på Korsika är mästerskapets första asfaltsrally. 14 sträckor och närmare 350 fullfartskilometer ska köras och hela 75 procent av sträckorna är nya för året. Något SVT Sports expert Jonas Kruse gillar.

– Jag tycker att det ska vara mer nya sträckor i rally-VM för att det är svårt för en mindre erfaren förare att tävla mot de som kört sträckorna kanske 10-15 gånger, säger Kruse.

Ott Tänak leder förarmästerskapet, fyra poäng före Sébastien Ogier. Thierry Neuville ligger trea i totalen, 10 poäng bakom Tänak. Ogier har vunnit två av tre tävlingar i år och vann ifjol på Korsika.

– Jag förväntar mig en rejäl kamp speciellt med Ott. Startpositionen spelar ingen roll, vilket jag gillar, det kommer att bli spännande, säger Ogier inför start.

Kristensson och Rådström i JWRC

För junior-VM, JWRC, är Korsika årets andra deltävling av totalt fem.

Tom Kristensson och kartläsare Henrik Appelskog leder JWRC efter seger i debuten i Svenska Rallyt och ser nu fram mot utmaningarna på Korsika.

– Det ska bli fantastiskt roligt och vår målsättning är precis som under Svenska rallyt. Bilen ska i mål och vara hel och vi ska samla viktiga poäng för mästerskapet och det kommer jag göra allt för att lyckas med, berättade Kristensson för SVT Sport i måndagens Rallymagasin.

Det här är det enda asfaltsrallyt för JWRC-förarna i deras mästerskap. Ett rally som med sina ”10.000-kurvor” verkligen ställer krav på teamen, både fysiskt och mentalt. Extremt många kurvor och få raksträckor betyder att

”andningspauserna” är få under sträckorna för kartläsarna, en annan svårighet är tajmingen.

– Man får inte ligga för långt fram eller vara för sen, vägarna varierar i karaktär vilket gör att jag måste anpassa tajmingen hela tiden. Är jag för tidig så kan inte Tom komma ihåg för många kurvor och är jag för sen så åker vi av vägen… Så jag skulle säga att tajmingen är den riktiga utmaningen, säger Henrik Appelskog till SVT Sport.

”Otroligt häftiga vägar”

Dennis Rådström och kartläsare Johan Johansson var tvåa i Junior-VM förra året. Duon ligger just nu fyra i mästerskapet efter en deltävling. Inför Korsika har teamet varit på test i Slovakien där 10 mil avverkades, en värdefull uppladdning inför veckans asfaltsutmaning

– Känslan är bra, vi gillar att tävla på denna fantastiska ö med dessa otroligt häftiga vägar, vi förväntar oss en tuff och lång tävling där vi ska ge allt, säger Dennis Rådström tll SVT Sport.

Dennis och Johan har kört VM-rallyt på Korsika två gånger tidigare och vet hur tufft det är.

– Allt känns riktigt bra. Såklart väldigt utmanande för oss co-drivers att hinna läsa väldigt mycket och samtidigt låta föraren få så perfekta noter som möjligt. Men kort och gott så njuter jag nu, säger Johan Johansson.

Ikväll inleds rallyt med den första av totalt 14 sträckor där tre fjärdedelar är nytt för i år.

– Kul med nya sträckor, de är riktigt snabba och roliga mer som racerbanor, säger Dennis Rådström.

Söndag 31/3  Motor: Rally-VM 17:00 i SVT1 & SVT Play

Sammandrag av det franska VM-rallyt på Korsika.

Kommentatorer: Maria Wallberg och Jonas Kruse

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.