Vilka är de största utmaningarna med Dakarrallyt? Se Annie Seel berätta i videon ovan.
Annie Seel tävlar i klassen Challenger och kör för fjärde gången Dakarrallyt i ett helkvinnligt team tillsammans med tyskan Annett Quandt.
De tävlar för proffsteamet X-raid i en liknande prototypbil som tidigare starter, men som är vidareutvecklad för i år.
– Det är en stor utmaning att lära sig en ny bil. Jag har förberett mig genom mekanikerträning: att plocka loss hjul och drivaxlar och byta koppling, egentligen allt som kan hända där ute i öknen, säger Annie Seel.
Många byter längs vägen
Dakarrallyt är en klassisk tävling, känt som ett av världens tuffaste och farligaste terrängrallyn, och gick ursprungligen mellan Paris och Senegals huvudstad Dakar.
Över åren har sträckningen och platserna varierat, och sen 2020 körs tävlingen i Saudiarabien.
– Målet är som alltid att komma i mål. Att köra varenda mil, varenda kilometer. Och då ska du veta att det är jättesvårt. Ungefär hälften av de startande kommer inte i mål på alla sträckor, då får man strafftid.
”Har inte fått mig att ge upp”
Annie Seel startade i sitt första Dakarrally 2002, då på motorcykel, men skiftade senare över till bil. Hon är i dag enda svensk som har ”Dakar Legend status”, att ha gjort över tio starter i tävlingen.
– För två år sen ledde vi vår klass men voltade tre dagar innan mål. På mc har jag kraschat och brutit handleden och dragit axeln ur led. Jag har haft mekaniska problem. Men det har inte fått mig att ge upp. Så funkar bara bilen ska vi nog ta oss i mål.