• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Brittisk ledning i Svenska rallyt – tre Toyotaförare med i toppstriden

Uppdaterad
Publicerad

Efter gårdagens shakedown kunde äntligen det Svenska rallyt i dag genomföra sina första riktiga sträckor. Då tog Elfyn Evans tag om ledningen direkt och leder med drygt åtta sekunder efter första dagen.

Runt kvart i nio rullade bilarna ut i den värmländska skogen där den första sträckan var Hof-Finnskog, följt av Finnskogen och sist innan lunch Nyckelvattnet.

Varje sträcka och varje sekund är viktig i det här nerkortade rallyt och britten Elfyn Evans visade klass rakt igenom.

Svenska rallyt

Britten var snabbast både på Hof-Finnskog och Nyckelvattnet vilket gör att han hade ett bra utgångsläge inför fredagens sistasträcka Torsby Sprint. Evans ledde med hela 7,9 sekunder före en annan överraskning och teamkollega, unge finländaren Kalle Rovanperä.

– Det är en bra känsla överlag och det känns som det är mycket kraft i bilen. Jag var väldigt exalterad över att sätta mig bakom ratten redan innan och nu kan jag bara säga att jag verkligen gillar att köra den här bilen, säger Evans som nyligen bytt till Toyota.

Nyckelvattnet är en av de snabbaste sträckorna på rallyt och förarna kom upp i hastigheter närmare 190 km/h på raksträckorna.

19-årig med i toppen

En av de som drog på ordentligt på just rakorna var 19-årige Kalle Rovanperä som nu ser ut att slå igenom ordentligt likt Evans.

– Det är svårt att följa med Evans idag men det här är helt fantastiskt för Kalle. Det han gör idag är fantastiskt, bara rent av fantastisk. Och ju mer han får ihop det med bilen och underlaget tror jag vi kommer se ännu mer fart från honom framöver, säger Toyotas teamchef Tommi Mäkinen stolt gällande de två unga förarna i teamet.

Rovanperäs tredjesträcka var minst sagt bra, så bra att han lyckades ta sig förbi fjolårets VM-vinnare Ott Tänak.

Estländaren Tänak var endast 1,1 sekunder bakom Evans efter två sträckor men tappade ordentligt under Nyckelvattnet och var uppgiven efteråt.

– Det är svårt att tjäna igen tiden som man tappar. Vi måste hitta linjen men när man är bland de första ut är svårt att hitta rätt. Det är en del ställen där du kan tjäna lite tid om du kör rätt, summerar Tänak i sin Hyundai i20.

Under dagens sista sträcka skulle Evans utöka sin ledning något till 8,5 sekunder före Tänak och 14,3 sekunder före Rovanperä och 17,8 sekunder före stallkamraten Sebastien Ogier.

Tidemand bästa svensk

I WRC2 fortsätter Pontus Tidemand att prestera som bäste svensk. Norske Mads Östberg leder, 8,4 sekunder före Ole Christian Veiby, med Tidemand på tredje plats 18,3 sekunder efter.

-Jag är nöjd med min prestation i dag. Vägarna är bättre än vi kunde förvänta oss med mest fruset underlag. Jag gillar att tävla här med alla hemmafans på plats, säger Tidemand.

Johan Kristoffersson är trea i WRC3 28,6 sekunder efter ledaren Emil Lindholm. Olivers Solberg är fyra 5,8 sekunder efter Kristoffersson.

I morgon körs samma program som på fredagen med tre sträckor i Norge och en sprint in mot serviceplatsen i Torsby.

Fakta: Toppen efter fyra sträckor

WRC-toppen:

1) Elfyn Evans, Storbritannien

2) Ott Tänak, Estland, +8,5 sekunder

3) Kalle Rovenpereä, Finland, +14,3 sekunder

4) Sébastien Ogier, Frankrike, +17,8 sekunder

5) Esapekka Lappi, Finland, +29,9 sekunder

WRC2:

1) Mads Östberg, Norge

2) Ole Christian Veiby, Norge, +8,4 sekunder

3) Pontus Tidemand, Sverige, +18,3 sekunder

WRC3:

1) Emil Lindholm, Finland

2) Jari Huttunen, Finland, +7,7 sekunder

3) Johan Kristoffersson, Sverige, +28,6 sekunder

4) Oliver Solberg, Sverige, +34,4 sekunder

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Svenska rallyt

Mer i ämnet