Det är inte jättelänge sedan som den svenska elitserien klassades som världens bästa liga. Där alla de stora stjärnorna körde varje tisdag.
Men efter bland annat Tony Rickardssons glansdagar och den polska satsningen på egna talanger, har upprustningen på andra sidan Östersjön burit frukt och maktbalansen i speedway-Europa har svängt rejält de senaste åren.
I Polen är speedway den stora publiksporten, och klubbarna drar in åtskilliga miljoner i tv- och sponsoravtal. Exempelvis omsätter två polska ligaklubbar mer än vad hela den svenska ligan gör på en säsong just nu.
Högstaligan i Polen, Ekstraliga, har tagit makten i speedway-Europa och bland annat begränsat ligans förare till att bara köra i ytterligare en liga sedan förra säsongen. Tidigare fanns inga begränsningar.
Och enligt uppgift vill Ekstraliga genomföra ytterligare begränsningar och förbjuda ligans förare att köra i andra ligor än den polska, inom två år.
Under hösten har polska klubbar även stoppat förare från att köra i Sverige, trots den internationella överenskommelsen om fredade tävlingsdagar för respektive liga.
”Vore tråkigt om det blev så”
Det här är en utveckling som kan förminska statusen på den svenska elitserien, och övriga högstaligor i Europa. Förare som nye världsmästaren Artem Laguta och svenske stjärnan Fredrik Lindgren kan tvingas att välja bort den svenska ligan vid ett sådant scenario.
– För sportens skull är det här en utveckling som jag inte tror på. Vi såg samma sak inom isracingen, där ryssarna gjorde något liknande och idag är isracing en marginalsport i Ryssland. Polen riskerar att gå samma väg till mötes om man inte deltar i det internationella samarbetet på ett klokt sätt, säger Mikael Holmstrand.
Holmstrand tror att den polska ligans överlägsenhet kan hämma dem själva.
– Ekonomiskt sett är Polen stormakten. De har ett tv-avtal som är 25-30 gånger större än vårt, och det är betydligt mer än så när det kommer till publik och sponsorer. Men speedway kan inte bli en nationell angelägenhet bara i Polen. Då blir det svårt för förarna att utvecklas. De behöver köra oftare, och mot internationellt motstånd, än vad bara den polska ligan kan erbjuda, fortsätter han.
I det svenska finallaget Dackarna kör VM-förarna Maciej Janowski, Jason Doyle och Tai Woffinden. Förare som också är stora stjärnor i Ekstraliga. Klubbens lagledare och sportchef Mikael Teurnberg ser en framtid där han kan tvingas köra utan stjärnor.
– Det vore tråkigt om det blev så. Det kan bli att vi måste sänka nivån i Sverige, där vi inte har världsstjärnorna här hela tiden. Jag tror att det kan bli en mix. Förarna vill köra här, medan de polska klubbarna vill ha sina stjärnor tillgängliga hela tiden. Det är en kul krydda med de bästa förarna, och det höjer absolut nivån, säger han.
VM-stjärnorna i Ekstraliga
Artem Laguta, Sparta Wroclaw
Tai Woffinden, Sparta Wroclaw
Maciej Janowski, Sparta Wroclaw
Bartosz Zmarzlik, Stal Gorzow
Martin Vaculik, Stal Gorzow
Anders Thomsen, Stal Gorzow
Fredrik Lindgren, Wlokniarz Czestochowa
Leon Madsen, Wlokniarz Czestochowa
Jason Doyle, Unia Leszno
Emil Sayfutdinov, Unia Leszno
Max Fricke, Falubaz Zielona Gora
Matej Zagar, Falubaz Zielona Gora
Krzysztof Kasprzak, GKM Grudziadz
Robert Lambert, Apator Torun