Det är för inte för intet som asfaltsrallyt på Korsika kallas för de 10 000 kurvornas rally. Finländaren Jari-Matti Latvala ska lite skämtsamt ha sagt att om man lyckas hitta en rak sträcka på minst 100 meter är man på fel ö.
– Det säger allt om hur oerhört krokigt, trångt och tekniskt krävande det här rallyt är. Det svänger hela tiden och det är bara långa sträckor. Koncentrationen måste vara på topp och är man inte väl förberedd kommer man att straffas extra hårt, säger Jonas Kruse.
Rallyt, som körs 1-4 oktober, är inte bara känt för sina smala, kurviga vägar och långa sträckor. Det innehåller bara nio specialsträckor, ingen kortare än 29 kilometer. Fyra är längre än 40 kilometer.
Även vädret kan bli en tuff utmaning under ett rally, som körs på bergsvägar med stora höjdskillnader.
– Ja, vädret är en nyckelfaktor. Det kan bli stora temperaturskillnader och du kan få starta i solsken och avsluta i regn eller köra i dimma, säger SVT-experten.
Latvala siktar högt
Rallygiganten Sebastien Ogier säkrade VM-titeln redan i Australien. Han tog sin tredje raka titel och grusade därmed finska stallkamraten Jari-Matti Latvalas planer på att ta hem sin första efterlängtade VM-titel.
Finländaren, som vunnit två gånger den här säsongen (Portugal och Finland) och slutat tvåa tre gånger, har nya mål inför säsongsavslutningen. Han siktar inte bara på att hålla avståndet till norska trean Andreas Mikkelsen utan också vinna alla tre återstående VM-deltävlingar.
– Det är bra att Latvala sticker ut hakan. Är det någon som ska kunna utmana Ogier på riktigt är det Latvala. Han behöver en bra avslutning för att få självförtroende med sig in i nästa säsong. Det är också viktigt för rallysporten i stort att Latvala eller någon annan lyckas bra, eftersom Ogier är så överlägsen, säger Kruse.
– Sen ska det förstås mycket till om Latvala ska vinna alla tre tävlingar, men han har en bra chans att vinna två. Ogiers absolut starkaste kort är ju asfalt. Det är ett ganska bra grepp i asfalten på Korsika och Ogier är en mästare på att köra fort och samtidigt spara på däcken.
”Väldigt rättvist rally”
Eftersom det inte har tävlats på Korsika sedan 2008 är förutsättningarna mer rättvisa den här gången. Många har lite eller ingen erfarenhet alls av att tävla på den bergiga ön.
Tre topp-tio-åkare – Elfyn Evans (sjua), estländaren Ott Tänak (åtta) och Hayden Paddon, Nya Zeeland, (nia) – har till exempel inte kört där. Även svensken Pontus Tidemand gör sin första tävling på Korsika. Spanska veteranen Dani Sordo, har mest erfarenhet. Han har gjort sex VM-deltävlingar på ön, som är Medelhavets fjärde största.
– Oftast är 80-90 procent av sträckorna på ett rally samma som året innan och tidigare år, så många av förarna kan nästan sträckorna utantill. Du vet var du ska åka fort och var du ska ta det lugnare. Eftersom det var så länge sedan det här rallyt kördes har ingen nytta av de gamla noterna. På det sättet är det ett väldigt öppet och rättvist rally.
Se franska VM-rallyt i SVT1 på söndag 12.00-13.00 (vi sänder sista sträckan live) och i sammandrag i SVT1 23.05-00.00.
VM-ställning
1 Sebastien Ogier FRA/Volkswagen 235 p (redan klar etta)
2 Jari-Matti Latvala FIN/Volkswagen 134
3 Andreas Mikkelsen NOR/Volkswagen 110
4 Mads Østberg NOR/Citroen 90
5 Thierry Neuville BEL/Hyundai 86
6 Kris Meeke GBR/Citroen 72
7 Elfyn Evans GBR/Ford 63
8 Ott Tänak EST/Ford 62
9 Hayden Paddon NZL/Hyundai 56
10 Dani Sordo ESP/Hyundai 56
22 Pontus Tidemand SWE/Citroen 2